Dz.U.74.38.229
1975-06-01 zm.wyn.z Dz.U.75.17.94
1981-05-12
zm. Dz.U.81.12.57
1983-08-01
zm. Dz.U.83.44.200
zm. Dz.U.83.44.201
1984-07-19
zm. Dz.U.84.35.186
1985-01-01
zm. Dz.U.84.35.185
1988-01-01
zm. Dz.U.87.21.124
1989-01-01
zm. Dz.U.88.41.324
1990-05-27 zm.wyn.z Dz.U.90.34.198
USTAWA
z dnia 24 października 1974
r.
Prawo budowlane.*
(Dz. U. z dnia 30 października 1974 r.)
Rola
budownictwa w rozwoju socjalistycznej gospodarki oraz w podnoszeniu poziomu
życia społeczeństwa wymaga stałego doskonalenia działalności budowlanej,
zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej oraz interesem społecznym. Kierując
się tymi względami, a zwłaszcza dążąc do usprawniania procesu przygotowania i
realizacji inwestycji budowlanych, zapewnienia ładu przestrzennego w zabudowie
miast i wsi, wzmożenia ochrony środowiska, zapewnienia wysokiej jakości
budownictwa i podniesienia jego efektywności, pełniejszego wykorzystania
osiągnięć nauki i techniki, a także usprawnienia działalności organów
administracji państwowej w budownictwie, stanowi się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne.
Art. 1. 1. Ustawa normuje
działalność obejmującą sprawy wykorzystania terenów zgodnie z ustaleniami
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, projektowanie, budowę,
utrzymanie i rozbiórkę obiektów budowlanych oraz określa zasady działania
organów administracji państwowej w tych dziedzinach.
2. Ustawy nie stosuje
się, z wyjątkiem przepisów art. 13-17 i art. 20-24, do objętych prawem
górniczym wyrobisk górniczych oraz obiektów budowlanych zakładów górniczych.
3. Ustawy nie stosuje
się ponadto do maszyn, środków transportu, urządzeń mechanicznych,
elektromechanicznych lub elektrycznych, jak też do innych urządzeń służących
bezpośrednio do produkcji i przeróbki gotowych wyrobów lub ich części, środków
konsumpcyjnych oraz surowców.
orzeczenia sądów
Art. 2. 1. Przez "obiekty
budowlane" rozumie się stałe i tymczasowe budynki lub inne stałe i
tymczasowe budowle, jak mosty, budowle ziemne, tunele, drogi, linie kolejowe,
sieci energetyczne i telekomunikacyjne, budowle hydrotechniczne, zbiorniki,
wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie
ścieków, ściany oporowe, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, stanowiące
całość techniczno-użytkową, wyposażoną w instalacje i urządzenia niezbędne do
spełniania przeznaczonych im funkcji.
2. Przez
"budowę" rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego, a także jego
przebudowę i rozbudowę.
3. Przez "roboty
budowlane" rozumie się roboty polegające na budowie, montażu, remoncie
albo rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części oraz urządzeń reklamowych,
dzieł plastycznych i innych urządzeń wpływających na wygląd obiektu
budowlanego.
orzeczenia sądów
Art. 3. Obiekty budowlane mogą być
budowane wyłącznie na terenach przeznaczonych na ten cel zgodnie z przepisami o
planowaniu przestrzennym.
orzeczenia sądów
Art. 4. Forma architektoniczna
obiektów budowlanych powinna być zharmonizowana z otoczeniem, uwzględniać
walory krajobrazu i wpływać na podniesienie estetyki otoczenia.
orzeczenia sądów
Art. 5. 1. Obiekty budowlane
powinny być projektowane, budowane i utrzymywane zgodnie z wymaganiami
współczesnej wiedzy, w sposób zapewniający:
1) bezpieczeństwo ludzi i mienia,
2) ochronę środowiska,
3) niezbędne warunki zdrowotne,
4) właściwy układ funkcjonalny,
5) odpowiednie warunki użytkowe, a w
szczególności potrzeby w zakresie ochrony przeciwpożarowej, oświetlenia,
zaopatrzenia w wodę, usuwania ścieków, ogrzewania i wentylacji,
6) ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich
- zgodnie z przepisami, w szczególności
techniczno-budowlanymi i normami.
2. Ochrona uzasadnionych
interesów osób trzecich, o której mowa w ust. 1 pkt 6, obejmuje w szczególności
zapewnienie dojazdu (dojścia) do drogi publicznej, ochronę przed pozbawieniem
lub ograniczeniem możliwości korzystania z wody, kanalizacji, energii
elektrycznej i cieplnej, środków łączności, dopływu światła dziennego oraz
przed uciążliwościami powodowanymi przez hałas, wibrację, zakłócenia
elektryczne albo zanieczyszczenie powietrza, wody lub gleby.
3. Dla działek
budowlanych lub terenów, na których jest przewidziana budowa obiektów
budowlanych lub funkcjonalnie powiązanych zespołów obiektów budowlanych, należy
zaprojektować odpowiednie zagospodarowanie, zgodne z wymaganiami art. 4,
zrealizować je przed oddaniem tych obiektów (zespołów) do użytku oraz zapewnić
utrzymanie tego zagospodarowania we właściwym stanie przez okres istnienia
obiektów (zespołów) budowlanych.
4. Do przepisów
techniczno-budowlanych zalicza się:
1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać
obiekty budowlane,
2) warunki techniczne wykonywania i odbioru
robót budowlanych,
3) warunki techniczne utrzymania i eksploatacji
obiektów budowlanych.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Art. 6. 1. Warunki techniczne, o
których mowa w art. 5 ust. 4 pkt 1, określają wymagania w zakresie ustalonym w
art. 5 ust. 1 pkt 1-5, jak również wymagania niezbędne do zapewnienia trwałości
obiektów budowlanych.
2. Warunki, o których
mowa w ust. 1, określają w drodze rozporządzenia:
1) Minister Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska - dla obiektów budowlanych będących budynkami oraz dla pomników,
obiektów architektury ogrodowej i urządzeń wpływających na wygląd obiektów
budowlanych,
2) właściwi ministrowie w porozumieniu z
Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - dla obiektów budowlanych
nie wymienionych w pkt 1.
3. Minister Kultury i
Sztuki w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska
oraz innymi zainteresowanymi ministrami może określać w drodze rozporządzenia
dodatkowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane uznane
za zabytki bądź których przepisów, wydanych na podstawie ust. 2, nie stosuje
się do tych obiektów.
orzeczenia sądów
Art. 7. Warunki techniczne
wykonywania i odbioru robót budowlanych mogą ustalać w drodze zarządzeń
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz właściwi
ministrowie w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów
Budowlanych.
Art. 8. Warunki techniczne utrzymania
i użytkowania obiektów budowlanych mogą ustalać w drodze zarządzeń:
1) Minister Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska - dla budynków mieszkalnych,
2) właściwi ministrowie - dla innych obiektów
budowlanych.
Art. 9. 1. Przy projektowaniu,
wykonywaniu robót budowlanych, utrzymaniu i użytkowaniu obiektów budowlanych
należy uwzględniać wyniki badań naukowych, a zwłaszcza opracowania szkół
wyższych, innych placówek naukowych i naukowo-badawczych oraz jednostek
zaplecza badawczo-rozwojowego, dotyczące w szczególności zagadnień określonych
w art. 5 ust. 1.
2. Opracowania, o
których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane jako materiały pomocnicze bądź też
wprowadzone jako obowiązujące lub zalecane.
3. Do wprowadzenia
obowiązku stosowania określonych opracowań, o których mowa w ust. 1, lub
wynikających z nich zasad albo zalecenia ich stosowania oraz do wydawania
wytycznych w sprawach techniczno-budowlanych nie objętych art. 6-8 są
uprawnieni:
1) Minister Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska - dla obiektów budowlanych, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1,
2) właściwi ministrowie w porozumieniu z
Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Ministrem Budownictwa
i Przemysłu Materiałów Budowlanych - dla innych obiektów budowlanych.
Art. 10. 1. Odstępstwo od
przepisów techniczno-budowlanych lub normy jest dopuszczalne w razie
konieczności wprowadzenia rozwiązań dających lepsze efekty
społeczno-gospodarcze. Zgodę na takie odstępstwo wyraża organ lub jednostka
określona przez ministra właściwego do wydania przepisów lub ustanowienia
normy.
2. Odstępstwo, o którym
mowa w ust. 1, nie może spowodować pogorszenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
ochrony środowiska oraz warunków higieniczno-sanitarnych i użytkowych.
orzeczenia sądów
Art. 11. W budownictwie należy
stosować w szerokim zakresie unifikację rozwiązań oraz typizację elementów
budowlanych i wyposażenia obiektów budowlanych, jeżeli nie narusza to wymagań
określonych w art. 4 oraz wymagań związanych z ochroną zabytków.
Art. 12. 1. Nowe materiały,
elementy i konstrukcje budowlane, zwane dalej "nowymi materiałami
budowlanymi", mogą być powszechnie stosowane w budownictwie po wydaniu
przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez
upoważniony przez niego organ albo placówkę naukową (naukowo-badawczą) decyzji
o dopuszczeniu do stosowania w budownictwie, określającej szczegółowe warunki
techniczne ich wykonania i stosowania. Nowe materiały budowlane mogą być
dopuszczone do powszechnego stosowania, jeżeli spełniają wymagania wynikające z
postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1-5.
2. Za nowe uważa się
materiały budowlane, których właściwości, zakres i sposób stosowania nie
zostały określone w normach lub decyzjach o dopuszczeniu do powszechnego
stosowania.
3. Minister Budownictwa
i Przemysłu Materiałów Budowlanych, w porozumieniu z zainteresowanymi
ministrami, określi w drodze rozporządzenia tryb dopuszczania nowych materiałów
budowlanych do powszechnego stosowania w budownictwie oraz zasady i tryb ich
eksperymentalnego używania do budowy.
4. Przepisy ust. 1-3
stosuje się odpowiednio do nowych metod wykonywania robót budowlanych.
Rozdział 2
Ochrona środowiska w
budownictwie.
Art. 13. 1. Obiekty budowlane,
zwłaszcza te, które ze względu na swoje położenie, przeznaczenie, sposób
użytkowania lub prowadzoną w nich działalność są lub mogą być uciążliwe dla
otoczenia, powinny być projektowane, budowane, utrzymywane i użytkowane w
sposób zapewniający ochronę środowiska, w szczególności wody, powietrza
atmosferycznego, gleby, przyrody i krajobrazu, oraz ochronę przed hałasem,
wibracjami, promieniotwórczością i promieniowaniem elektromagnetycznym.
2. Obowiązek zapewnienia
ochrony, o której mowa w ust. 1, dotyczy jednostek organizacyjnych i osób
przygotowujących i realizujących inwestycje budowlane, jednostek
organizacyjnych i osób użytkujących obiekty budowlane oraz organów
administracji państwowej, wykonujących zadania określone ustawą.
orzeczenia sądów
Art. 14. Przy projektowaniu obiektów
budowlanych należy w szczególności zapewnić ochronę zieleni oraz ograniczać
zmiany przeznaczenia terenów zieleni do niezbędnych rozmiarów, uzasadnionych
względami społeczno-gospodarczymi.
Art. 15. Obiekty budowlane, których
użytkowanie może ujemnie wpływać na środowisko, powinny być oddawane do użytku
łącznie z urządzeniami chroniącymi to środowisko.
Art. 16. W czasie trwania robót
budowlanych wykonawca robót jest obowiązany zabezpieczyć przed możliwością
zniszczenia znajdujące się na placu budowy i w jego otoczeniu, a nie
przewidziane do likwidacji - glebę, roślinność, zbiorniki i cieki wodne oraz
inne elementy środowiska, jak też instalacje i urządzenia.
orzeczenia sądów
Art. 17. 1. Przed oddaniem
obiektu budowlanego do użytku wykonawca robót jest obowiązany odpowiednio
uporządkować tereny czasowo wykorzystane na potrzeby budowy.
2. Tereny przejęte w
związku z realizacją inwestycji, a przeznaczone do późniejszego wykorzystania,
do czasu przystąpienia do ich zabudowy powinny być odpowiednio wykorzystane lub
zagospodarowane. Właściwy terenowy organ administracji państwowej może
zobowiązać inwestora do określonego wykorzystania lub zagospodarowania tych
terenów.
3. Tereny zbędne do
realizacji inwestycji inwestor będący jednostką gospodarki uspołecznionej jest
obowiązany przekazać do dyspozycji właściwego terenowego organu administracji
państwowej.
Rozdział 3
Osoby wykonujące samodzielne
funkcje techniczne w budownictwie.
Art. 18. 1. Samodzielne funkcje
techniczne w budownictwie mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające
odpowiednie przygotowanie zawodowe do wykonywania tych funkcji, a w
szczególności odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową,
dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań,
związanych z wykonywaną funkcją.
2. Za samodzielną
funkcję techniczną w budownictwie uważa się wykonywanie działalności zawodowej
w budownictwie, związanej z koniecznością fachowej oceny zjawisk technicznych w
tej działalności lub samodzielnego rozwiązywania zagadnień urbanistycznych,
architektonicznych i innych technicznych oraz techniczno-organizacyjnych, a w
szczególności działalności obejmującej:
1) projektowanie w budownictwie,
2) sprawdzanie prawidłowości rozwiązań
projektowych w budownictwie,
3) kierownictwo, nadzór i kontrolę techniczną
robót budowlanych,
4) kierownictwo i kontrolę techniczną
wytwarzania konstrukcyjnych elementów budowlanych,
5) kontrolę techniczną utrzymywania obiektów
budowlanych,
6) (1) wykonywanie nadzoru
inwestorskiego.
3. Samodzielną funkcją
techniczną w budownictwie jest również wykonywanie czynności rzeczoznawcy
budowlanego. Czynności te mogą być powierzone wyłącznie osobie wpisanej na
listę rzeczoznawców budowlanych. Listę rzeczoznawców budowlanych ustala
terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
4. Rzeczoznawca
budowlany podlega skreśleniu z listy rzeczoznawców na własną prośbę, gdy
utracił prawo do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie,
został pozbawiony praw publicznych albo odmawia bez uzasadnionej przyczyny
wydania opinii.
5. Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu
Materiałów Budowlanych określi w drodze rozporządzenia wymagania, jakim powinno
odpowiadać przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie, sposób stwierdzania posiadania tego przygotowania
oraz zasady i tryb ustanawiania rzeczoznawców budowlanych.
6. (2)
Ministrowie Górnictwa i Energetyki, Komunikacji, Łączności, Rolnictwa i
Gospodarki Żywnościowej oraz Minister - Kierownik Urzędu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej określą w drodze rozporządzeń, stosownie do ich właściwości,
tryb ustanawiania rzeczoznawców budowlanych dla budownictwa górniczego,
energetycznego, komunikacyjnego, łączności, melioracji wodnych, zaopatrzenia
rolnictwa i wsi w wodę oraz gospodarki wodnej.
orzeczenia sądów
Art. 19. Osoby wykonujące samodzielne
funkcje techniczne w budownictwie są odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji
zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej, przepisami i normami oraz
za należytą staranność w wykonywaniu pracy, właściwą jej organizację i jakość.
Rozdział 4
Plany realizacyjne inwestycji
budowlanych oraz ich projektowanie.(3)
Art. 20. 1. W ramach prac
związanych z przygotowaniem inwestycji budowlanej do realizacji należy
rozstrzygać podstawowe problemy urbanistyczne, architektoniczne i
techniczno-budowlane tej inwestycji.
2. W szczególności w
ramach prac, o których mowa w ust. 1, powinno nastąpić:
1) (4) (skreślony),
2) opracowanie planu realizacyjnego,
określającego urbanistyczne i architektoniczne zagospodarowanie terenu
inwestycji lub działki budowlanej,
3) sporządzenie projektu obiektu budowlanego lub
jego części, zwanego dalej "projektem".
orzeczenia sądów
Art. 21. 1. (5)
Podstawą do ustalenia rozwiązań urbanistycznych i architektoniczno-budowlanych
w planie realizacyjnym jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub
wyznaczenie terenów budowlanych na podstawie przepisów o terenach budowlanych w
miastach i na wsi.
2. (6)
(skreślony).
3. Plany realizacyjne
oraz rozwiązania urbanistyczne i architektoniczno-budowlane projektów podlegają
zatwierdzeniu przez właściwy terenowy organ administracji państwowej.
4. (7)
Zatwierdzenie planu realizacyjnego traci ważność, jeżeli inwestor nie uzyskał
prawa do terenu lub je utracił, albo w ciągu jednego roku od zatwierdzenia tego
planu nie wystąpił o pozwolenie na budowę. Termin do wystąpienia o pozwolenie
na budowę może być w szczególnie uzasadnionych wypadkach przedłużony.
orzeczenia sądów
Art. 22. Zakres i treść planów
realizacyjnych oraz projektów powinny być dostosowane do specyfiki, charakteru
i wielkości inwestycji budowlanych, jak też do stopnia ich skomplikowania.
Art. 23. 1. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej w razie potrzeby ustanawia z urzędu lub na
wniosek zainteresowanych strefy ochronne oraz sposoby ich zagospodarowania w
wypadkach nie wymienionych w art. 20 ust. 2 pkt 1, jeżeli na podstawie
przepisów szczególnych w sprawach tych nie jest właściwy inny organ.
2. Zmiana sposobu
wykorzystania terenu bez dokonania inwestycji może nastąpić po uzyskaniu zgody właściwego
terenowego organu administracji państwowej, z uwzględnieniem wymagań
przewidzianych przepisami szczególnymi. Organ ten może w razie potrzeby ustalić
warunki, które powinny być spełnione przy zmianie sposobu wykorzystania terenu.
Art. 24. 1. Decyzja ustanawiająca
strefę ochronną powinna określać granice strefy oraz dopuszczalne, nakazane lub
zakazane sposoby wykorzystania terenów na jej obszarze.
2. Decyzja, o której
mowa w ust. 1, może zobowiązywać do oznaczenia lub ogrodzenia terenu strefy
ochronnej albo jej części oraz do określonego sposobu jej zagospodarowania.
3. Jeżeli na obszarze
strefy ochronnej wyznaczono tereny, na które jest zakazany wstęp osobom
postronnym, albo zachodzi potrzeba zmiany sposobu użytkowania tych terenów,
inwestor lub użytkownik terenu, dla którego strefa została ustanowiona, może
być zobowiązany do wejścia w prawne posiadanie tych terenów.
Art. 25. (8) Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska określi w drodze rozporządzenia zakres, zasady i
tryb ustalania stref ochronnych, wymagań, jakim powinny odpowiadać plany
realizacyjne i projekty, oraz zakres i zasady ich zatwierdzania, jak również
rodzaje i zakres opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych
obowiązujących w budownictwie.
Art. 26. (9)
(skreślony).
Art. 27. 1. Projekty pomników i
innych dzieł plastycznych oraz urządzeń, przeznaczonych do umieszczenia w
miejscach publicznych i wpływających na wygląd obiektów budowlanych, wymagają
zatwierdzenia pod względem urbanistyczno-architektonicznym i artystycznym.
2. Ministrowie
Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Kultury i Sztuki określą w
drodze rozporządzenia zasady, tryb i zakres zatwierdzania projektów, o których
mowa w ust. 1.
Rozdział 5
Pozwolenie na budowę.
Art. 28. 1. Roboty budowlane, z
wyjątkiem rozbiórek, można rozpocząć po uzyskaniu pozwolenia na budowę.
2. Wykonanie rozbiórki
obiektu budowlanego wymaga uprzedniego zgłoszenia właściwemu terenowemu
organowi administracji państwowej. Organ ten może nałożyć obowiązek
uzyskania pozwolenia na rozbiórkę określonego obiektu budowlanego.
3. Pozwolenia na budowę
wymaga również wznoszenie lub wykonywanie w miejscach publicznych pomników,
posągów, wodotrysków i innych obiektów architektury ogrodowej, urządzeń
wpływających na wygląd obiektów budowlanych oraz kapliczek i innych podobnych
obiektów kultu religijnego.
4. Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska określi w drodze rozporządzenia zakres, warunki
i tryb uzyskiwania pozwoleń na budowę, rodzaje robót budowlanych zwolnione od
obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę oraz rodzaje rozbiórek zwolnione od
obowiązku zgłoszenia.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Art. 29. 1. Pozwolenie na budowę
uprawnia do rozpoczęcia i wykonywania robót budowlanych. W razie potrzeby w
pozwoleniu określa się warunki i wymagania, które powinny być zachowane przy
prowadzeniu robót.
2. (10) W
pozwoleniu na budowę mogą być jednocześnie rozstrzygnięte sprawy
urbanistycznego i architektonicznego zagospodarowania terenu inwestycji lub
działki budowlanej. W tych wypadkach nie obowiązuje oddzielne uzyskanie
rozstrzygnięć i zatwierdzeń, o których mowa w art. 21 ust. 3.
3. Sposób i zakres
stosowania ust. 2 określają przepisy, o których mowa w art. 28 ust. 4.
4. Pozwolenie na budowę
wydaje właściwy terenowy organ administracji państwowej.
5. (11)
Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie jednostce organizacyjnej lub
osobie, która wykaże prawo do dysponowania nieruchomością, z zastrzeżeniem art.
29a.
orzeczenia sądów
Art. 29a. (12)
1. Pozwolenie na budowę, polegającą na nadbudowie lub rozbudowie obiektu
budowlanego stanowiącego własność Państwa albo przebudowie pomieszczeń
niemieszkalnych w takim obiekcie, może być wydane osobie fizycznej, która
zobowiąże się do poniesienia kosztów budowy w celu uzyskania lokalu
mieszkalnego bądź pracowni twórcy.
2. Minister Budownictwa,
Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej określi, w drodze rozporządzenia, zasady
i tryb postępowania w sprawach wydawania pozwoleń na budowę, o których mowa w
ust. 1.
Art. 30. Właściwy terenowy organ
administracji państwowej wydający pozwolenie na budowę może badać prawidłowość
rozwiązań technicznych projektów, a w razie potrzeby żądać od inwestora
sprawdzenia tych projektów przez rzeczoznawców budowlanych.
orzeczenia sądów
Art. 31. 1. Pozwolenie na budowę
może być wydane po uprzednim uzyskaniu wymaganego przepisami szczególnymi
porozumienia, zgody lub pozwolenia innych organów administracji państwowej.
2. Pozwolenie na budowę
może być przeniesione na innego inwestora, pod warunkiem uprzedniego uzyskania
zgody właściwego terenowego organu administracji państwowej, który wydał
pozwolenie.
Art. 32. 1. Pozwolenie na budowę
traci ważność, jeżeli budowa:
1) nie została rozpoczęta w ciągu dwóch lat od
daty wydania pozwolenia lub w terminie ustalonym w pozwoleniu,
2) została przerwana na czas dłuższy niż dwa
lata.
2. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej może orzec o utracie ważności pozwolenia na
budowę w wypadku samowolnego odstąpienia od istotnych warunków pozwolenia oraz
w zależności od rodzaju i zakresu dokonanej samowoli - wydać decyzję na
podstawie art. 37 lub 40.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Rozdział 6
Roboty budowlane oraz nadzór
nad ich wykonywaniem.
Art. 33. 1. Jednostka
organizacyjna podejmująca się wykonania robót budowlanych, jak też inwestor prowadzący
roboty budowlane systemem gospodarczym są obowiązani, w wypadkach określonych
przepisami, powierzyć kierownictwo i nadzór nad robotami osobie posiadającej
przygotowanie zawodowe wymagane do prowadzenia danego rodzaju robót.
2. Wykonawca robót budowlanych
ponosi odpowiedzialność za właściwą ich jakość oraz zgodność z projektem i
przepisami.
3. (13)
Inwestor będący jednostką gospodarki uspołecznionej jest obowiązany, a gdy
chodzi o jednostkę gospodarki nie uspołecznionej - jest uprawniony sprawdzić zgodność
realizacji inwestycji z umową, projektem, zasadami wiedzy technicznej,
przepisami i normami oraz przeciwdziałać nieprawidłowościom, w szczególności
podejmować w razie potrzeby niezbędne w tym zakresie czynności.
4. (14)
Przedstawicielem inwestora jest w czasie realizacji inwestycji inspektor
nadzoru inwestorskiego, wykonujący obowiązki inwestora, o których mowa w ust.
3.
5. (15)
Inspektor nadzoru inwestorskiego wykonujący obowiązki inwestora, o których mowa
w ust. 3, ma prawo wstępu na teren budowy, do zakładów i obiektów związanych z
realizacją inwestycji, dokonuje określonych w umowie, przepisach lub wskazanych
przez inwestora odbiorów częściowych i końcowych, a także może żądać od
wykonawcy robót informacji i udostępnienia dokumentów związanych z prowadzeniem
robót budowlanych. Inspektor nadzoru inwestorskiego kontroluje prawidłowość
obliczeń ilości i wartości wykonanych robót, a także usunięcia przez wykonawcę
stwierdzonych usterek i braków.
6. (16)
Inspektor nadzoru inwestorskiego jest upoważniony do podejmowania w toku budowy
decyzji dotyczących zagadnień technicznych i ekonomicznych tej budowy w ramach
projektu i obowiązujących przepisów.
7. (17)
Jeżeli podejmowane przez inspektora nadzoru inwestorskiego czynności okażą się
nieskuteczne dla zapewnienia prawidłowej realizacji inwestycji, a dalsze
kontynuowanie robót budowlanych w dotychczasowy sposób prowadziłoby do
obniżenia trwałości budowli lub jej części, pogorszenia warunków użytkowych
albo wpływałoby ujemnie na środowisko - inspektor nadzoru inwestorskiego może
wstrzymać roboty lub część robót do czasu usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości. Wstrzymanie robót lub części robót następuje w drodze
odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy, określającego rodzaj i charakter
nieprawidłowości wymagających usunięcia. Okres wstrzymania robót lub części
robót nie wpływa na wynikający z umowy termin ich wykonania.
8. (18)
Inspektor nadzoru inwestorskiego zawiadamia właściwy w sprawach określonego
rodzaju budownictwa terenowy organ administracji państwowej, jednostkę
nadrzędną nad wykonawcą robót oraz bank finansujący inwestycję o wstrzymaniu
robót lub ich części, o którym mowa w ust. 7.
9. (19)
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej, w porozumieniu z
zainteresowanymi ministrami, określi szczegółowe zasady działania inspektora
nadzoru inwestorskiego.
10. (20)
Przepisy ust. 3-9 stosuje się odpowiednio przy remontach obiektów budowlanych.
Art. 34. 1. Na budowie należy
prowadzić dziennik budowy. Dziennik ten stanowi urzędowy dokument dotyczący
przebiegu robót budowlanych oraz wydarzeń i okoliczności zachodzących w toku
wykonywania robót. Zakres obowiązku prowadzenia dziennika budowy określają
przepisy, o których mowa w art. 28 ust. 4.
2. Przed rozpoczęciem
robót budowlanych należy dokonać w dzienniku budowy wpisu osób, którym zostało
powierzone kierownictwo i nadzór nad robotami budowlanymi. Osoby te są
obowiązane potwierdzić podpisem przyjęcie powierzonych im funkcji i są
odpowiedzialne za ich wykonywanie zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 19.
3. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej może nałożyć obowiązek prowadzenia dziennika
rozbiórki poszczególnych obiektów budowlanych.
orzeczenia sądów
Art. 35. 1. Jeżeli do wykonania
robót budowlanych jest niezbędne wejście na teren sąsiedniej nieruchomości, do
budynku lub lokalu, inwestor lub osoba działająca z jego upoważnienia jest
obowiązany przed rozpoczęciem robót poinformować sąsiada o przewidywanym
sposobie, zakresie i terminie korzystania z tych obiektów oraz uzyskać na
wejście jego zgodę.
2. W razie odmowy
udzielenia zgody, o której mowa w ust. 1, lub nieudzielenia odpowiedzi w ciągu
14 dni od doręczenia wystąpienia o zgodę - terenowy organ administracji
państwowej właściwy do wydania pozwolenia na budowę wyda decyzję
określającą w granicach niezbędnej potrzeby warunki korzystania z
nieruchomości, budynku lub lokalu.
3. Wynagrodzenie za
korzystanie z terenu sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu oraz za
spowodowane w związku z tym szkody wypłaca inwestor.
orzeczenia sądów
Art. 36. 1. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej wstrzyma roboty budowlane, gdy są one
wykonywane:
1) bez wymaganego pozwolenia na budowę lub
zgłoszenia rozbiórki albo
2) w sposób mogący spowodować niebezpieczeństwo
dla ludzi lub mienia, zagrożenie środowiska, albo
3) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i
warunków określonych w przepisach, w pozwoleniu na budowę bądź w zgłoszeniu
rozbiórki.
2. W decyzji o
wstrzymaniu robót budowlanych należy:
1) podać powód wstrzymania robót,
2) ustalić wymagania dotyczące doraźnego
zabezpieczenia robót oraz ich otoczenia,
3) określić, jakie czynności i zmiany lub
przeróbki należy wykonać w celu uzyskania decyzji zezwalającej na wznowienie
robót,
4) określić terminy, w jakich mają być spełnione
wymagania i warunki, o których mowa w pkt 2 i 3.
3. W wypadku gdy
wymagania i warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, nie zostaną spełnione w
wyznaczonym terminie, właściwy terenowy organ administracji państwowej
może wydać decyzję nakazującą przymusową rozbiórkę.
orzeczenia sądów
Art. 37. 1. Obiekty budowlane lub
ich części, będące w budowie lub wybudowane niezgodnie z przepisami
obowiązującymi w okresie ich budowy, podlegają przymusowej rozbiórce albo
przejęciu na własność Państwa bez odszkodowania i w stanie wolnym od obciążeń,
gdy terenowy organ administracji państwowej stopnia powiatowego
stwierdzi, że obiekt budowlany lub jego część:
1) znajduje się na terenie, który zgodnie z
przepisami o planowaniu przestrzennym nie jest przeznaczony pod zabudowę albo
przeznaczony jest pod innego rodzaju zabudowę, lub
2) powoduje bądź w razie wybudowania
spowodowałby niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia albo niedopuszczalne
pogorszenie warunków zdrowotnych lub użytkowych dla otoczenia.
2. Terenowy organ
administracji państwowej stopnia powiatowego może wydać decyzję o przymusowej
rozbiórce albo o przejęciu na własność Państwa bez odszkodowania i w stanie
wolnym od obciążeń obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo
wybudowanego niezgodnie z przepisami obowiązującymi w okresie jego budowy,
jeżeli jest to uzasadnione innymi ważnymi przyczynami poza wymienionymi w ust.
1.
3. Wraz z przejęciem na
własność Państwa obiektu budowlanego lub jego części, określonych w ust. 1 i 2,
podlega przejęciu na własność Państwa również działka, na której obiekt jest
położony - o obszarze niezbędnym do właściwego użytkowania obiektu. Przejęcie
działki następuje za odszkodowaniem płatnym według przepisów o wywłaszczaniu
nieruchomości. Jeżeli obiekt jest położony na terenie oddanym w użytkowanie
wieczyste, umowa użytkowania wieczystego ulega rozwiązaniu.
4. Przejęcie prawa
własności obiektu budowlanego wraz z działką następuje z dniem, w którym
decyzja o przejęciu obiektu i działki na własność Państwa stała się ostateczna.
Z tym dniem ulega rozwiązaniu umowa użytkowania wieczystego, jeżeli obiekt jest
położony na terenie oddanym w użytkowanie wieczyste. Decyzja ta stanowi
podstawę do ujawnienia w księdze wieczystej objętych nią praw rzeczowych.
5. Z przyczyn
określonych w ust. 1 i 2 obiekty budowlane i urządzenia, określone w art. 28
ust. 3, podlegają przymusowej rozbiórce.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Art. 38. 1. Inwestor, właściciel
lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany na swój koszt dokonać
rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części albo urządzenia, objętego nakazem
przymusowej rozbiórki.
2. Przepis ust. 1
stosuje się również do obiektów budowlanych, podlegających rozbiórce ze względu
na upływ czasu oznaczony w pozwoleniu na budowę lub na jaki zostały wzniesione.
orzeczenia sądów
Art. 39. Jeżeli względy społeczne lub
gospodarcze przemawiają za celowością czasowego wykorzystania obiektu
budowlanego, co do którego wydany został nakaz przymusowej rozbiórki na
podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1, lub w wypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 2, właściwy
terenowy organ administracji państwowej może odroczyć wykonanie przymusowej
rozbiórki na oznaczony czas i zezwolić na czasowe wykorzystanie obiektu
budowlanego w sposób określony w decyzji.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Art. 40. W wypadku wybudowania obiektu
budowlanego niezgodnie z przepisami, jeżeli nie zachodzą okoliczności określone
w art. 37, właściwy terenowy organ administracji państwowej wyda
inwestorowi, właścicielowi lub zarządcy decyzję nakazującą wykonanie w oznaczonym
terminie zmian lub przeróbek, niezbędnych do doprowadzenia obiektu budowlanego,
terenu nieruchomości lub strefy ochronnej do stanu zgodnego z przepisami.
orzeczenia sądów
Rozdział 7
Oddawanie do użytku obiektów
budowlanych.
Art. 41. 1. Inwestor lub osoba
działająca z jego upoważnienia, oddając do użytku obiekt budowlany, przekazuje
właścicielowi lub zarządcy obiektu plan realizacyjny i projekt z wszystkimi
rysunkami zamiennymi lub naniesionymi zmianami, wprowadzonymi w toku
wykonywania robót budowlanych. Przekazaniu podlegają również dziennik budowy i
protokoły badań i sprawdzeń wymagane przepisami oraz w razie potrzeby
instrukcja obsługi i eksploatacji obiektu bądź instalacji i urządzeń związanych
z obiektem.
2. Inwestor lub osoba
działająca z jego upoważnienia zawiadamia właściwy terenowy organ
administracji państwowej o oddaniu obiektu do użytku. Do zawiadomienia
powinny być załączone dokumenty wymagane przepisami oraz oświadczenie osoby
kierującej budową, że obiekt budowlany lub roboty budowlane zostały wykonane
zgodnie z pozwoleniem na budowę oraz że doprowadzono do należytego stanu i
porządku teren, a także ulicę, sąsiednią nieruchomość, budynek, mieszkanie lub
lokal, w razie korzystania z nich. Przy oddawaniu obiektów budowlanych, których
użytkowanie może ujemnie wpływać na środowisko, do zawiadomienia powinno być
załączone również oświadczenie inwestora o rodzaju wykonanych urządzeń
chroniących środowisko i stanie gotowości tych urządzeń do eksploatacji.
orzeczenia sądów
Art. 42. 1. Inwestor, właściciel
lub zarządca może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego, co do którego
wydano przewidziany w art. 40 nakaz dokonania zmian lub przeróbek, dopiero po
uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, wydanego przez właściwy terenowy organ
administracji państwowej.
2. Poza wypadkiem
określonym w ust. 1 właściwy terenowy organ administracji państwowej
może nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie wybudowanego obiektu
budowlanego, gdy jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
ochrony środowiska albo innymi względami interesu społecznego.
3. Podstawą do wydania
pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego jest stwierdzenie zdatności do
użytku wykonanego obiektu.
4. Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska określi w drodze rozporządzenia zakres i tryb
zawiadamiania o oddaniu do użytku obiektu budowlanego, zasady stwierdzania
zdatności do użytku wykonanego obiektu oraz rodzaje obiektów budowlanych nie
wymagające zawiadomienia właściwych terenowych organów administracji państwowej
o oddaniu do użytku.
orzeczenia sądów
tezy z piśmiennictwa
Rozdział 8
Utrzymanie obiektów
budowlanych.
Art. 43. Właściciel lub zarządca
obiektu budowlanego jest obowiązany użytkować obiekt zgodnie z jego
przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska, przeprowadzać badania stanu
technicznego obiektu oraz utrzymywać go w należytym stanie chroniącym przed
powstaniem zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz zniszczeniem lub przed
przedwczesnym zużyciem, jak też przed oszpeceniem otoczenia.
orzeczenia sądów
Art. 44. Zmiana sposobu użytkowania
obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgody właściwego terenowego
organu administracji państwowej.
orzeczenia sądów
Art. 45. 1. Przez zmianę sposobu
użytkowania obiektu budowlanego rozumie się w szczególności:
1) przeróbkę pomieszczenia z przeznaczeniem na
pobyt ludzi bądź przeznaczenie do użytku publicznego lokalu (pomieszczenia),
który uprzednio miał inne przeznaczenie lub był budowany w innym celu,
2) naruszenie warunków bezpieczeństwa pożarowego
lub warunków zdrowotnych i higieniczno-sanitarnych,
3) zwiększenie lub zmianę układu obciążeń.
2. W razie dokonania
zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części bez wymaganej
zgody terenowy organ administracji państwowej stopnia powiatowego może, gdy
jest to uzasadnione ważnymi przyczynami, zastosować środki, o których mowa w
art. 37.
Art. 46. W razie stwierdzenia
nieodpowiedniego stanu technicznego, wyglądu albo nieodpowiedniego sposobu
użytkowania obiektu budowlanego bądź użytkowania go w sposób zagrażający
środowisku właściwy terenowy organ administracji państwowej wyda decyzję
zapewniającą usunięcie stwierdzonego stanu.
orzeczenia sądów
Art. 47. Jeżeli nie użytkowany,
zniszczony lub nie wykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu,
odbudowy lub wykończenia, właściwy terenowy organ administracji państwowej
wezwie właściciela lub zarządcę do rozbiórki tego obiektu i uporządkowania
terenu oraz określi terminy przystąpienia do tych robót i ich ukończenia.
orzeczenia sądów
Art. 48. 1. W razie konieczności
niezwłocznego zastosowania środków, mających na celu usunięcie
niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia, właściwy terenowy organ
administracji państwowej zapewni na koszt inwestora, wykonawcy robót
budowlanych, właściciela lub zarządcy podjęcie niezbędnych środków
zabezpieczających.
2. Do przedsięwzięcia na
koszt inwestora lub właściciela środków przewidzianych w ust. 1 są upoważnione
również organy Milicji Obywatelskiej. O podjętych czynnościach organy te
powinny bezzwłocznie zawiadomić właściwy terenowy organ administracji
państwowej.
orzeczenia sądów
Art. 49. Obiekty budowlane objęte
szczególnymi przepisami, określającymi zasady ich utrzymania i użytkowania,
powinny być utrzymywane i eksploatowane zgodnie z wymaganiami tych przepisów.
Rozdział 9
Kontrola wewnętrzna
działalności budowlanej.
Art. 50. Jednostki organizacyjne i
osoby fizyczne uczestniczące w projektowaniu, przygotowywaniu i wykonywaniu
robót budowlanych są obowiązane zapewnić właściwy przebieg tych robót,
odpowiednią ich jakość oraz zgodność z obowiązującymi przepisami, potrzebami
użytkowymi i interesem społecznym.
Art. 51. 1. Jednostki
organizacyjne gospodarki uspołecznionej uczestniczące w projektowaniu i
wykonywaniu robót budowlanych są obowiązane zapewnić skutecznie działającą
kontrolę wewnętrzną wykonywanych prac projektowych i robót budowlanych.
2. Do kontroli, o której
mowa w ust. 1, należy również czuwanie nad przygotowaniem i wykonywaniem
działalności budowlanej i eksploatacyjnej, dotyczącej obiektów budowlanych, w
sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i mienia oraz ochronę środowiska,
zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej, przepisami i normami.
Art. 52. Jednostki gospodarki
uspołecznionej są obowiązane zapewnić skutecznie działającą kontrolę nad
utrzymaniem we właściwym stanie użytkowanych obiektów budowlanych.
Rozdział 10
Zadania organów administracji
państwowej.
Art. 53. 1. Do podstawowych zadań
terenowych organów administracji państwowej w sprawach objętych ustawą
należy:
1) sprawowanie nadzoru
urbanistyczno-budowlanego, obejmującego sprawy:
a) zgodności realizacji
inwestycji budowlanych z ustaleniami wynikającymi z miejscowego planu
przestrzennego,
b) kształtowania środowiska oraz
jego ochrony zgodnie z przepisami rozdziału 2,
2) sprawowanie nadzoru techniczno-budowlanego,
obejmującego sprawy zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w
projektach, przy wykonywaniu robót budowlanych oraz przy użytkowaniu obiektów
budowlanych będących budynkami i w innych obiektach budowlanych położonych na
terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
2. Przepisu ust. 1 pkt 2
nie stosuje się do obiektów budowlanych:
1) objętych nadzorem organów powołanych na
podstawie art. 58,
2) objętych prawem lotniczym oraz ustawami o
drogach publicznych, kolejach i łączności.
orzeczenia sądów
Art. 54. 1. Terenowy organ
administracji państwowej przy wykonywaniu zadań określonych w ustawie, a w
szczególności zadań wynikających z art. 53 ust. 1, może dokonywać czynności
kontrolnych, wydawać decyzje ustalające niezbędne nakazy i zakazy oraz
podejmować inne środki przewidziane w ustawie.
2. (21) Przy
wykonywaniu zadań związanych z zatwierdzeniem planu realizacyjnego, wydaniem
pozwolenia na budowę oraz wyrażeniem zgody na zmianę sposobu użytkowania
obiektu budowlanego terenowy organ administracji państwowej jest obowiązany
zapewnić osobom, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 i ust. 2, możliwość
zgłoszenia w ciągu 14 dni wniosków i zastrzeżeń.
3. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej rozpatrzy zgłoszone wnioski i zastrzeżenia oraz
zawiadomi o sposobie ich załatwienia osoby, które zgłosiły te wnioski i
zastrzeżenia.
4. Przepisu ust. 2 nie
stosuje się, gdy przedmiotem postępowania są inwestycje na zamkniętych
terenach, związane z obronnością kraju.
5. Właściwy terenowy
organ administracji państwowej odmówi wydania decyzji w sprawach, o których
mowa w ust. 2, jeżeli zamierzone rozwiązania naruszają przepisy art. 3-5 lub
powodują przekroczenie ustalonych linii zabudowy albo zostały wykonane przez
jednostki lub osoby nie wymienione w art. 26 ust. 1, a także jeżeli nie zostały
spełnione wymagania art. 29 ust. 5.
orzeczenia sądów
Art. 55. 1. Pracownicy terenowego
organu administracji państwowej, do których należy wykonywanie zadań
określonych ustawą, mają prawo wstępu na budowy, na teren zakładów pracy i
instytucji oraz do obiektów budowlanych w celu wykonywania uprawnień organu.
2. Czynności kontrolne
związane z wykonywaniem uprawnień terenowych organów administracji państwowej
przeprowadza się w obecności kierownika budowy lub robót, kierownika zakładu
pracy lub wyznaczonego pracownika albo w obecności właściciela bądź zarządcy
obiektu, a w lokalach mieszkalnych w obecności pełnoletniego domownika i
przedstawiciela administracji lub zarządu budynków.
3. Czynności kontrolne
dotyczące obiektów, które są w zarządzie państw obcych albo są użytkowane przez
przedstawicieli dyplomatycznych i konsularnych tych państw lub przez inne osoby
zrównane z nimi na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów
międzynarodowych, mogą być wykonywane za zgodą tych przedstawicieli lub osób.
Art. 56. 1. Terenowy organ
administracji państwowej przy wykonywaniu zadań określonych ustawą może żądać
od inwestora, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego oraz od wykonawcy
robót budowlanych lub producenta materiałów budowlanych informacji i
udostępnienia dokumentów związanych z prowadzeniem robót, przekazaniem obiektu
budowlanego do użytku lub utrzymaniem obiektu, opracowania instrukcji
eksploatacyjnej dla obiektu lub jego części, dostarczenia technicznych
ekspertyz dotyczących projektu, materiałów, robót, a także stanu technicznego
obiektu budowlanego, oraz określić termin ich dostarczenia.
2. Koszty ekspertyz
ponosi inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego albo wykonawca
robót budowlanych lub producent materiałów budowlanych.
3. W razie
niedostarczenia w wyznaczonym terminie żądanych ekspertyz lub w razie
dostarczenia ekspertyz, które niedostatecznie wyjaśniają sprawę będącą
przedmiotem ekspertyzy, właściwy terenowy organ administracji państwowej może
zlecić wykonanie tych ekspertyz na koszt inwestora, właściciela lub zarządcy
obiektu, wykonawcy robót budowlanych albo producenta materiałów budowlanych.
orzeczenia sądów
Art. 57. 1. Jako organy pierwszej
instancji w sprawach określonych ustawą działają:
1) w zakresie budownictwa osób fizycznych -
organy administracji państwowej w gminach, miastach i dzielnicach miast
podzielonych na dzielnice,
2) (22) w zakresie budownictwa nie
objętego pkt 1 - organy administracji państwowej w powiatach, miastach
stanowiących powiaty i dzielnicach miast wyłączonych z województw.
2. Rada Ministrów może w
drodze rozporządzenia określić sprawy, które w pierwszej instancji będą
rozpatrywane przez organ administracji państwowej innego stopnia niż określony
w ust. 1.
3. Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska wyda w drodze rozporządzenia przepisy niezbędne
do funkcjonowania nadzoru, o którym mowa w art. 53 ust. 1, określając w
szczególności obowiązki inwestorów, projektantów, wykonawców robót budowlanych,
właścicieli, zarządców i użytkowników obiektów budowlanych, jak również osób
wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
orzeczenia sądów
Art. 58. 1. Rada Ministrów może w
drodze rozporządzenia powołać dla określonych dziedzin budownictwa organy
nadzoru techniczno-budowlanego, jeżeli wynika to z potrzeb tych dziedzin,
określając zakres spraw i środków działania powierzonych tym organom oraz
zasady ich współdziałania z terenowymi organami administracji państwowej, realizującymi
zadania, o których mowa w art. 53 ust. 1.
2. Ministrowie właściwi
dla organów nadzoru techniczno-budowlanego, powołanych na podstawie przepisów
przewidzianych w ust. 1, mogą wydawać w drodze zarządzeń przepisy niezbędne do
prawidłowego funkcjonowania tego nadzoru. Przepisy te ministrowie wydają w
porozumieniu z Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
3. W przepisach, o
których mowa w ust. 2, właściwi ministrowie mogą określić rodzaje obiektów lub
robót budowlanych, do których wykonania można przystąpić po uzyskaniu na to
odpowiedniej decyzji właściwego organu nadzoru techniczno-budowlanego albo po
uprzednim zgłoszeniu temu organowi zamiaru rozpoczęcia budowy (robót) oraz
sposobu realizacji tego obowiązku.
Rozdział 11
Przepisy karne.
Art. 59. 1. Kto:
1) nie przestrzega przepisu art. 5 przy
projektowaniu i wykonywaniu robót budowlanych,
2) przy wykonywaniu robót budowlanych stosuje
materiały budowlane nie dopuszczone do stosowania w budownictwie (art. 12),
3) przy projektowaniu, wykonywaniu robót
budowlanych lub po zakończeniu budowy nie spełnia obowiązków określonych w art.
13-17,
4) dokonuje zmiany sposobu wykorzystania terenu
bez wymaganej zgody (art. 23 ust. 2),
5) podejmuje się doraźnego wykonywania prac
projektowych niezgodnie z przepisami, o których mowa w art. 26 ust. 6,
6) przystępuje do rozbiórki obiektu budowlanego
bez wymaganego zgłoszenia (art. 28 ust. 2),
7) wykonuje roboty budowlane w sposób mogący
spowodować niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia albo zagrożenie środowiska
(art. 36 ust. 1 pkt 2),
8) nie przestrzega zasad oddawania obiektów
budowlanych do użytku (art. 41),
9) oddaje do użytku lub użytkuje obiekt
budowlany bez wymaganego pozwolenia na użytkowanie (art. 42),
10) nie dokonuje wymaganych przepisami badań i
przeglądów stanu technicznego użytkowanego obiektu budowlanego (art. 43),
11) nie dopełnia obowiązku zapewnienia skutecznie
działającej kontroli wewnętrznej wykonywanych prac projektowych lub robót
budowlanych (art. 51 ust. 1),
12) nie dopełnia obowiązku udzielenia informacji
i udostępnienia dokumentów związanych z prowadzeniem robót, przekazaniem
obiektu do użytku lub jego utrzymaniem, żądanych przez terenowy organ
administracji państwowej (art. 56 ust. 1),
podlega karze aresztu do 3 miesięcy lub karze
grzywny do 2.500.000 zł(23) .
2. Tej samej karze
podlega, kto pomimo zastosowania środków egzekucji administracyjnej:
1) nie stosuje się do wydanych na podstawie
ustawy lub przepisów wykonawczych do niej decyzji terenowych organów
administracji państwowej lub organów powołanych na podstawie art. 58,
2) nie spełnia lub spełnia niedbale określony w
art. 43 obowiązek utrzymania obiektu budowlanego we właściwym stanie
technicznym lub użytkuje obiekty w sposób niezgodny z przepisami.
Art. 60. Kto udaremnia czynności
terenowych organów administracji państwowej lub organów powołanych na podstawie
art. 58,
podlega karze pozbawienia
wolności do 1 roku, ograniczenia wolności albo karze grzywny.
Art. 61. 1. Kto przystępuje do
budowy lub zbudował obiekt budowlany bez dopełnienia wymagań określonych ustawą
lub przepisami wydanymi na jej podstawie albo zmienia bez zgody właściwego
terenowego organu administracji państwowej sposób użytkowania obiektu
budowlanego,
podlega karze aresztu do 3
miesięcy albo karze grzywny do 2.500.000 zł(24) .
2. Jeżeli w następstwie
czynu określonego w ust. 1 powstały okoliczności, o których mowa w art. 37,
sprawca podlega karze
pozbawienia wolności do 2 lat lub grzywny albo obu tym karom łącznie.
orzeczenia sądów
Rozdział 12
Odpowiedzialność zawodowa.
Art. 62. 1. Osobom wykonującym
samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, które zostały ukarane na
podstawie przepisów karnych, zawartych w ustawie lub które dopuściły się
naruszenia obowiązujących przepisów albo zasad wiedzy technicznej, powodującego
niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia albo zagrożenia środowiska, bądź wskutek
rażących błędów lub zaniedbań spowodowały poważne straty społeczno-gospodarcze
- można zakazać wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie na
okres do pięciu lat.
2. Decyzję w sprawie
zakazu wykonywania określonej samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie
wydaje terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego po
przeprowadzeniu rozprawy zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
3. W rozprawie, o której
mowa w ust. 2, należy zapewnić udział przedstawiciela właściwego związku
zawodowego oraz stowarzyszenia naukowo-technicznego, upoważnionych do
zgłaszania wniosków w sprawach mających znaczenie dla interesu społecznego.
Art. 63. 1. Decyzję w sprawie
zakazu wykonywania określonej samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie
właściwy terenowy organ administracji państwowej przesyła do wiadomości
jednostce zatrudniającej osobę, której zakaz dotyczy, jak również właściwemu
stowarzyszeniu naukowo-technicznemu. O wydaniu zakazu organ ten ogłasza w
dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej.
2. Prawo dalszego
wykonywania określonej samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie może być
w decyzji, o której mowa w art. 62 ust. 2, uwarunkowane złożeniem egzaminu
przed komisją powołaną przez terenowy organ administracji państwowej stopnia
wojewódzkiego ze znajomości zawodu w zakresie związanym z popełnionym
uchybieniem lub podstawowych przepisów prawnych i norm obowiązujących w danej
specjalności techniczno-budowlanej.
Art. 64. 1. W wypadku naruszenia
przepisów bądź zasad wiedzy technicznej, nie stanowiącego podstawy do
zastosowania art. 62 ust. 1, właściwy terenowy organ administracji państwowej
udziela upomnienia osobie wykonującej samodzielną funkcję techniczną w
budownictwie lub nakłada na nią obowiązek złożenia egzaminu ze znajomości
przepisów i norm, obowiązujących w danej specjalności techniczno-budowlanej.
2. Jeżeli mimo
dwukrotnego udzielenia upomnienia tej samej osobie dopuściła się ona naruszenia
przepisów bądź zasad wiedzy technicznej w zakresie, o którym mowa w ust. 1,
terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może zakazać
wykonywania określonej samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, przy
zachowaniu przepisów art. 62 i 63.
Rozdział 13
Przepisy przejściowe i
końcowe.
Art. 65. 1. Przepisy ustawy
stosuje się również do spraw wszczętych przed dniem wejścia jej w życie, a nie
zakończonych decyzją ostateczną.
2. Właściwe do
załatwienia spraw, o których mowa w ust. 1, są terenowe organy administracji
państwowej lub organy przewidziane w art. 58, jeżeli zostały powołane w danej
dziedzinie budownictwa, a sprawa dotyczy ich właściwości.
3. Jeżeli przepisy
ustawy nie wymagają wydania decyzji w sprawach, o których mowa w ust. 1,
postępowanie ulega umorzeniu.
Art. 66. W sprawach zamówień na
sporządzenie prac projektowych nie stosuje się przepisów ustawy o dostawach,
robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych.
Art. 67. Osoby, które przed dniem
wejścia w życie ustawy uzyskały prawo projektowania i kierowania robotami
budowlanymi, zachowują nadal w dotychczasowym zakresie uprawnienia do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
orzeczenia sądów
Art. 68. 1. W ustawie z dnia 31
stycznia 1961 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 7, poz. 47) wprowadza
się następujące zmiany:
1) skreśla się wyrazy "Rozdział IV.
Właściwość organów planowania przestrzennego w sprawach wykorzystania
terenu.",
2) art. 30 otrzymuje brzmienie:
"Art. 30. Sprawy wykorzystania terenów zgodnie z
ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, właściwość
organów w tych sprawach oraz sprawy planów realizacyjnych obejmujących
zagospodarowanie terenów działek budowlanych lub terenów inwestycji normuje
ustawa - Prawo budowlane.",
3) art. 34 otrzymuje brzmienie:
"Art. 34. Rada Ministrów określi w drodze
rozporządzenia minimalne odległości i warunki, jakie powinny być zachowane w
stosunku do dróg publicznych, linii kolejowych i lotnisk przy realizacji
inwestycji budowlanych.",
4) skreśla się art. 4, 31-33 i 35-39.
2. Minister Gospodarki
Terenowej i Ochrony Środowiska ogłosi w Dzienniku Ustaw jednolity tekst ustawy
o planowaniu przestrzennym, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych
przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zachowaniem ciągłej numeracji
rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów.
Art. 69. Uprawnienia zastrzeżone w
niniejszej ustawie właściwym ministrom dotyczą odpowiednio kierowników urzędów
centralnych, do których zakresu działania należą sprawy uregulowane ustawą.
Art. 70. 1. Tracą moc:
1) ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. Nr 7, poz. 46 i z 1965 r. Nr 13, poz. 91),
2) ustawa z dnia 1 lipca 1958 r. o pozwoleniach
na działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie (Dz. U. Nr 44,
poz. 217),
3) ustawa z dnia 15 lipca 1961 r. o obowiązku
udokumentowania pochodzenia materiałów użytych na cele budownictwa nie
uspołecznionego (Dz. U. Nr 32, poz. 162).
2. Decyzje wydane na
podstawie ustaw wymienionych w ust. 1 pozostają w mocy, z tym że pozwolenia na
wykonywanie działalności zawodowej w zakresie projektowania w budownictwie
wydane na czas nie oznaczony zachowują moc przez okres dwóch lat od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy.
3. Jeżeli w ustawie nie
są wymagane czynności prawne w sprawach objętych decyzjami, o których mowa w
ust. 2, decyzje te nie podlegają wykonaniu.
4. Do czasu wydania
przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy pozostają w mocy
dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie ustaw wymienionych w
ust. 1 pkt 1 i 2, o ile nie są z nią sprzeczne.
akty wykonawcze
orzeczenia sądów
Art. 71. Ustawa wchodzi w życie z
dniem 1 marca 1975 r.