Dz.U.61.7.46
1965-07-01
zm. Dz.U.65.13.91
1972-03-29 zm.wyn.z Dz.U.72.11.77
USTAWA
z dnia 31 stycznia 1961 r.
Prawo budowlane.
(Dz. U. z dnia 13 lutego 1961 r.)
Rozdział 1.
Przepisy ogólne.
Art. 1. 1. Ustawa normuje
sprawy projektowania, budowy, rozbiórki i utrzymania obiektów budowlanych oraz
określa zasady organizacji, obowiązki i uprawnienia organów państwowego nadzoru
budowlanego.
2. Przepisów ustawy nie
stosuje się do projektowania, budowy, produkcji i utrzymania wszelkich maszyn,
środków transportu, urządzeń mechanicznych oraz innych urządzeń, służących
bezpośrednio do produkcji i przeróbki gotowych wyrobów lub ich części, środków
konsumpcyjnych, półprefabrykatów, surowców itp.
3. Przepisy ustawy
stosuje się do urządzeń wpływających na wygląd obiektów budowlanych, jak
tablice pamiątkowe, urządzenia reklamowe, napisy, szyldy, trwałe urządzenia
wnętrz budynków użytku publicznego.
4. Ilekroć w ustawie
jest mowa:
1) o "obiekcie budowlanym" - należy
przez to rozumieć stałe i tymczasowe budynki, urządzenia budowlane związane z
budynkami, obiekty inżynierskie, urządzenia techniczne, instalacje przemysłowe,
pomniki, posągi, wodotryski itp. obiekty architektury ogrodowej oraz kapliczki
i inne podobne obiekty kultu religijnego,
2) o "budynku" - należy przez to rozumieć
każdą budowlę posiadającą ściany lub filary bądź słupy i pokrycie,
3) o "tymczasowych obiektach
budowlanych" - należy przez to rozumieć obiekty budowlane przeznaczone do
czasowego użytku, które po upływie okresu, oznaczonego w pozwoleniu na budowę,
ulegają rozbiórce lub przeniesieniu, oraz obiekty budowlane nie połączone
trwale z terenem i przeznaczone do częstej rozbiórki i składania, jak np.:
strzelnice, uliczne kioski, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, cyrki
wędrowne, urządzenia rozrywkowe i trybuny na wolnym powietrzu itp.,
4) o "urządzeniach budowlanych związanych z
budynkami" - należy przez to rozumieć urządzenia terenowe, które służą do
celowego wykorzystania budynków, jak np. dojazdy, przejazdy, przejścia,
ogrodzenia, urządzenia terenowe zieleni przydomowej, wszelkie urządzenia
instalacyjne, służące do: ogrzewania, wentylacji, łączności, zaopatrzenia w
wodę zimną i ciepłą, zaopatrzenia w gaz i energię elektryczną, usuwania
ścieków, z wyjątkiem urządzeń dźwigowych i urządzeń kotłowni z wysokoprężnymi
kotłami parowymi i kotłami wodnymi o temperaturze wody przegrzanej powyżej
115°C,
5) o "obiekcie inżynierskim" - należy
przez to rozumieć wszelkie budowle nadziemne i podziemne, nie objęte
określeniami budynku i urządzeń budowlanych związanych z budynkami, jak np.
linie i węzły kolejowe, drogi, ulice, place, drogi startowe, lądowiska, rampy,
budowle ziemne o stałym technicznym przeznaczeniu (jak nasypy, wykopy, rowy,
wały, groble, grodze, kopce), budowle ochronne przeciwśniegowe, przeciwlawinowe
i przeciwrumowiskowe, przyczółki, mosty, wiadukty, akwedukty, tunele, galerie,
mury oporowe, szyby i korytarze podziemne, urządzenia terenowe zieleni użytku
publicznego, promenady, bulwary, parkingi, doki, nadbrzeża portowe i przystani,
falochrony, akwatoria portowe, kanały, zimowiska statków, maszty, budowle
piętrzące (zapory, tamy, śluzy, jazy), melioracje wodne dla potrzeb rolnictwa,
drenaże, stawy, budowle ujęć wody, usuwania ścieków i gromadzenia nieczystości,
studnie, zbiorniki wody i cieczy, osadniki ścieków, boiska sportowe, stadiony,
tory wyścigowe, lodowiska, skocznie, wieże spadochronowe itp., jak również
sieci użytku publicznego: elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, cieplne,
gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne,
6) o "instalacjach przemysłowych" -
należy przez to rozumieć wszelkie instalacje służące do celów technologicznych,
naukowych i naukowo-badawczych, z wyjątkiem urządzeń instalacyjnych, objętych
określeniem urządzeń budowlanych związanych z budynkami,
7) o "urządzeniach technicznych" -
należy przez to rozumieć wszelkie urządzenia techniczne, nie objęte określeniem
obiektu inżynierskiego i instalacji przemysłowych, a w szczególności urządzenia
techniczne, związane z eksploatacją kopalin, służące do utrzymania ruchu i
transportu kolejowego, drogowego, miejskiego, lotniczego i wodnego, służące do
celów łączności, służące do oczyszczania wód powierzchniowych i podziemnych
oraz do oczyszczania i unieszkodliwiania ścieków bądź nieczystości, służące do
regulacji i obsługi urządzeń przemysłowych oraz urządzeń zakładów wodnych i
zakładów elektrycznych, a także urządzenia dźwigowe, zbiorników pod ciśnieniem
oraz urządzenia kotłowni z wysokoprężnymi kotłami, parowymi i kotłami wodnymi o
temperaturze wody przegrzanej powyżej 115°C,
8) o "budowie" - należy przez to
rozumieć również nadbudowę, przebudowę, rozbudowę oraz remonty obiektów
budowlanych,
9) o "remoncie" - należy przez to
rozumieć wykonywanie robót budowlanych w istniejących obiektach budowlanych, z
wyjątkiem robót dotyczących bieżącej konserwacji tych obiektów, polegających na
dokonywaniu drobnych napraw, konserwacji i malowania elementów budowlanych oraz
instalacyjnych obiektu, nie powodujących zmiany ich konstrukcji, przeznaczenia
lub wyglądu zewnętrznego obiektu budowlanego,
10) o "Komitecie Budownictwa" - należy
przez to rozumieć Komitet Budownictwa, Urbanistyki i Architektury, a o
"Przewodniczącym Komitetu Budownictwa" - Przewodniczącego Komitetu
Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.
Art. 2. 1. Zależnie od
szczególnego charakteru wymagań technicznych występujących przy projektowaniu,
budowie, rozbiórce i utrzymaniu obiektów budowlanych obiekty te zalicza się do
budownictwa powszechnego lub do budownictwa specjalnego.
2. Obiektami budowlanymi
budownictwa powszechnego w rozumieniu ustawy są:
1) budynki stałe i tymczasowe oraz urządzenia
budowlane związane z budynkami,
2) pomniki, posągi, wodotryski itp. obiekty
architektury ogrodowej oraz kapliczki i inne podobne obiekty kultu religijnego.
3. Przepisy ustawy
dotyczące budownictwa powszechnego stosuje się ponadto do:
1) obiektów inżynierskich służących do celów
szkolnictwa, nauki, kultury, zdrowia, wypoczynku, rozrywki i sportu,
2) innych obiektów budowlanych, nie zaliczonych
w obowiązujących przepisach do budownictwa specjalnego,
3) urządzeń, o których mowa w art. 1 ust. 3.
4. Obiektami budowlanymi
budownictwa specjalnego w rozumieniu ustawy są:
1) obiekty inżynierskie w zakładach
energetycznych, zakładach wodnych i w innych zakładach przemysłowych,
2) obiekty inżynierskie, związane z eksploatacją
kopalin, służące do utrzymania ruchu i transportu kolejowego, drogowego,
miejskiego, lotniczego i wodnego oraz służące do celów łączności, energetyki,
gospodarki komunalnej oraz melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa,
3) obiekty inżynierskie, służące do celów
ochrony brzegów morskich oraz ochrony i regulacji brzegów wód śródlądowych oraz
służące do wszystkich celów budownictwa wodnego, mających wpływ na zasoby i
obniżenie lub podniesienie się stanu wód powierzchniowych i podziemnych,
4) instalacje przemysłowe,
5) urządzenia techniczne.
5. Przepisy ustawy
dotyczące budownictwa specjalnego stosuje się ponadto do:
1) obiektów budowlanych, służących celom ściśle
wojskowym oraz celom terenowej obrony przeciwlotniczej,
2) obiektów budowlanych, zaliczonych w myśl
przepisów ust. 2 do budownictwa powszechnego, a przeznaczonych do produkcji
materiałów i środków służących do celów obrony kraju oraz służących do celów
łączności, związanych z obronnością kraju,
3) budynków stałych i tymczasowych, służących do
celów technologicznych górnictwa i komunikacji.
6. Rada Ministrów w
drodze rozporządzenia ustali szczegółowo, jakie obiekty budowlane, określone w
ust. 4 i 5, zalicza się do budownictwa specjalnego, jak również wskaże
właściwych ministrów dla spraw tego budownictwa.
Art. 3. 1. Obiekty
budowlane mogą być wznoszone wyłącznie na terenach przeznaczonych na dany cel
zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym.
2. Forma
architektoniczna obiektów budowlanych powinna być zharmonizowana z otoczeniem i
w miarę możności powinna wpływać na podniesienie walorów estetycznych
otoczenia.
Art. 4. 1. Obiekty
budowlane powinny być zaprojektowane i wybudowane w taki sposób, aby zapewnione
było bezpieczeństwo dla ludzi i mienia i aby zapewnione były: właściwy układ
funkcjonalny obiektu, odpowiednia jego trwałość, ekonomiczność budowy ze
szczególnym uwzględnieniem oszczędnego i racjonalnego stosowania materiałów,
ekonomiczność użytkowania oraz potrzeby użytkowe, a w szczególności potrzeby w
zakresie ochrony przeciwpożarowej, oświetlenia, zaopatrzenia w wodę, usuwania
ścieków, ogrzewania i wentylacji, wymagań higieniczno-sanitarnych, komunikacji
itp.
2. W celu zachowania
warunków, o których mowa w ust. 1, należy stosować obowiązujące normy
państwowe, normatywy techniczne projektowania i inne obowiązujące przepisy
techniczno-budowlane oraz przestrzegać zasad współczesnej wiedzy technicznej.
Ponadto należy stosować zatwierdzone opracowania typowe, jeżeli względy
techniczne bądź ekonomiczne nie stoją temu na przeszkodzie.
orzeczenia sądów
Art. 5. 1. Warunki
techniczne, którym powinny odpowiadać obiekty budowlane, oraz ogólne warunki
techniczne wykonywania robót budowlanych i rozbiórkowych normują przepisy
wydane w drodze rozporządzenia dla budownictwa powszechnego przez
Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego - w drodze
zarządzenia przez właściwych ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym
Komitetu Budownictwa, a także w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu
Górniczego, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące budownictwa specjalnego w
zakresie górnictwa.
2. Przepisy, o których
mowa w ust. 1, dotyczące budownictwa powszechnego stosuje się także do budynków
zaliczonych w trybie art. 2 ust. 5 i 6 do budownictwa specjalnego. Właściwi
ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa mogą jednak
określać dodatkowe warunki techniczne, którym mają odpowiadać wyżej wymienione
budynki, bądź wskazać, których z przepisów dotyczących budownictwa powszechnego
nie stosuje się ze względu na przeznaczenie danego rodzaju budynków.
akty wykonawcze
Art. 6. Warunki techniczne
odbioru i stosowania, a także właściwości materiałów, elementów i konstrukcji
budowlanych, metody ich badania oraz stopień ich palności i wytrzymałości na
działanie ognia i wysokich temperatur, jak również zasady obliczeń technicznych
i wymiarowania, symbole i oznaczenia stosowane w projektach budowlanych
regulują normy państwowe.
Art. 7. 1. Zasady
projektowania obiektów budowlanych, mające na celu zabezpieczenie właściwego
układu funkcjonalnego, związanego z przeznaczeniem określonego obiektu, i
ustalenie warunków użytkowych, jakim mają odpowiadać te obiekty w danych
warunkach ekonomicznych, określają normatywy techniczne projektowania.
2. (1)
Normatywy techniczne projektowania dla budownictwa powszechnego ustanawia
Przewodniczący Komitetu Budownictwa w porozumieniu z właściwym ministrem, a dla
budownictwa specjalnego - właściwy minister w porozumieniu z Przewodniczącym
Komitetu Budownictwa, a także w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu
Górniczego, jeżeli chodzi o przepisy dotyczące budownictwa specjalnego w
zakresie górnictwa.
Art. 8. 1. Opracowania
typowe mogą obejmować elementy budowlane, konstrukcyjne, instalacyjne i
wyposażeniowe, zestawy tych elementów, sekcje i segmenty obiektów budowlanych
bądź całe obiekty budowlane.
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa ustali zasady sporządzania i zatwierdzania projektów
opracowań typowych, o których mowa w ust. 1.
3. Zatwierdzone
opracowania typowe publikowane są w formie katalogów opracowań typowych,
wydawanych przez zainteresowanych ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym
Komitetu Budownictwa.
Art. 9. Do czasu unormowania
określonych zagadnień techniczno-budowlanych w drodze norm państwowych i
normatywów technicznych projektowania zagadnienia te mogą być w razie potrzeby
normowane w drodze zarządzeń wydawanych przez organy, o których mowa w art. 5.
Art. 10. 1. Nowe materiały,
elementy i konstrukcje budowlane oraz nowe metody budowlane mogą być masowo
stosowane przy wznoszeniu obiektów budownictwa powszechnego na podstawie
decyzji Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, a przy wznoszeniu obiektów
budownictwa specjalnego - na podstawie decyzji właściwego ministra, wydanej w
porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa.
2. Za nowe uważa się
materiały, elementy i konstrukcje budowlane oraz metody budowy, których
właściwości, zakres i sposób stosowania nie zostały określone przez państwowe
normy lub które nie były do dnia wejścia w życie ustawy stosowane na terenie
kraju lub jego części.
3. Podstawą do decyzji
organów wymienionych w ust. 1 powinny być zadowalające wyniki badań,
przeprowadzonych przez instytuty naukowo-badawcze, zakłady naukowe bądź inne
fachowe instytucje i placówki.
4. Przepisu ust. 1 nie
stosuje się do budownictwa doświadczalnego i prototypowego, realizowanego w
celu wprowadzenia postępu technicznego, według programu i warunków ustalonych
przez właściwe organy.
Art. 11. 1. Komitet
Budownictwa wydaje dziennik urzędowy "Dziennik Budownictwa".
2. W Dzienniku
Budownictwa ogłasza się:
1) zarządzenia Przewodniczącego Komitetu
Budownictwa i właściwych ministrów, wydane w celu wykonania ustaw lub dekretów
i z powołaniem się na zawarte w nich upoważnienie, regulujące sprawy
techniczno-budowlane oraz sprawy związane z działalnością państwowego nadzoru
budowlanego,
2) inne zarządzenia, a także decyzje, instrukcje
i obwieszczenia Przewodniczącego Komitetu Budownictwa i właściwych ministrów w
zakresie określonym w pkt 1,
3) zarządzenia ustalające normatywy techniczne
projektowania,
4) obwieszczenia o wydaniu katalogu
zatwierdzonych opracowań typowych.
3. W Dzienniku
Budownictwa mogą być ponadto zamieszczone:
1) wykazy norm państwowych dotyczących
budownictwa,
2) okólniki dotyczące spraw
techniczno-budowlanych oraz spraw związanych z działalnością państwowego
nadzoru budowlanego,
3) inne akty prawne i okólniki dotyczące
budownictwa, gdy zamieszczenie ich uzna za wskazane Przewodniczący Komitetu
Budownictwa.
4. Aktów prawnych
wymienionych w ust. 2 nie ogłasza się w Monitorze Polskim.
5. Dzień wydania
Dziennika Budownictwa, oznaczony na każdym numerze, jest dniem prawnego
ogłoszenia aktów w nim zamieszczonych.
6. Akty prawne ogłaszane
w Dzienniku Budownictwa wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia, jeśli same nie
stanowią inaczej.
7. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa prostuje błędy w ogłoszonych tekstach aktów prawnych w
drodze obwieszczenia ogłoszonego w Dzienniku Budownictwa.
8. Właściwe organy
prezydiów rad narodowych obowiązane są udostępnić ludności bezpłatne
przeglądanie Dziennika Budownictwa.
Rozdział 2.
O inwestorze.
Art. 12. 1. Inwestorem w
rozumieniu ustawy jest osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, która z
mocy odrębnych przepisów jest uprawniona do dysponowania środkami finansowymi
na realizację inwestycji budowlanych i realizuje te inwestycje. Inwestorem jest
również osoba fizyczna realizująca inwestycje.
2. Inwestorami
państwowymi są państwowe jednostki organizacyjne.
3. Inwestorami
spółdzielczymi są spółdzielnie i centrale spółdzielcze.
4. Inwestorami
społecznymi są:
1) organizacje polityczne,
2) organizacje społeczne i zawodowe,
3) stowarzyszenia zarejestrowane.
5. Inwestorami
prywatnymi są osoby fizyczne oraz nie objęte przepisami ust. 2-4 osoby prawne.
6. Inwestorzy państwowi
i spółdzielczy mogą realizować inwestycje budowlane w celu przekazania ich
właściwemu użytkownikowi.
Art. 13. 1. Inwestor
państwowy obowiązany jest:
1) opracować lub zlecić opracowanie właściwej
jednostce projektowania założeń zamierzonej inwestycji i uzyskać ich
zatwierdzenie przez właściwe organy nadrzędne bądź nadzorcze,
2) uzyskać prawo realizacji inwestycji na
określonym terenie,
3) zlecić właściwej jednostce projektowania
opracowanie projektu zamierzonej inwestycji i uzyskać zatwierdzenie tego
projektu,
4) sprawować nadzór nad realizacją inwestycji
oraz koordynować działalność wykonawców realizujących inwestycje,
5) dokonać odbioru wykonanej inwestycji.
2. W czasie realizacji
inwestycji inwestor państwowy podejmuje decyzje dotyczące zagadnień
technicznych, ekonomicznych i użytkowych inwestycji w ramach projektu
budowlanego i obowiązujących przepisów.
3. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa wydaje dla inwestycji państwowych przepisy ustalające:
1) zasady sporządzania, uzgadniania i
zatwierdzania założeń oraz projektu inwestycji budowlanych,
2) zasady i warunki umów o wykonanie prac
projektowych, zawieranych przez inwestorów państwowych z jednostkami
projektowania,
3) zasady i warunki umów o wykonanie robót
budowlanych,
4) zasady odbioru robót budowlanych oraz
stwierdzanie zdatności do użytkowania wykonanej inwestycji.
4. Przepisy ust. 1 i 2
oraz przepisy wydane na podstawie ust. 3 stosuje się odpowiednio do inwestycji
dokonywanych przez inwestorów spółdzielczych i inwestorów społecznych, będących
jednostkami gospodarki uspołecznionej.
5. Przepisy, o których
mowa w ust. 3 pkt 1, wydawane są w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji
Planowania przy Radzie Ministrów, a wymienione w ust. 3 pkt 2, 3 i 4 - w
porozumieniu z Ministrem Finansów.
Art. 14. 1. Inwestor społeczny
może realizować tylko takie inwestycje budowlane, które związane są z jego
działalnością określoną w statucie bądź w innych przepisach prawnych albo
uznaną przez prawo i które odpowiadają zakresowi tej działalności.
2. Przepisy art. 13 ust.
1 i 2 stosuje się odpowiednio do inwestorów społecznych, nie będących
jednostkami gospodarki uspołecznionej.
3. Rada Ministrów
określi w drodze rozporządzenia zasady i tryb zatwierdzania założeń inwestycji
inwestorów społecznych.
4. Przy ustalaniu i
zatwierdzaniu założeń inwestycji dla inwestorów społecznych, w braku
odpowiednich normatywów technicznych, należy przestrzegać zasad stosowanych
dotychczas zwyczajowo w budownictwie podobnych obiektów.
5. Przepisy ust. 1-4
stosuje się odpowiednio do inwestycji kościołów i związków religijnych.
Art. 15. 1. Inwestor
prywatny może dokonać inwestycji budowlanych wyłącznie dla zaspokojenia potrzeb
mieszkaniowych własnych i najbliższej rodziny oraz dla zaspokojenia własnych
potrzeb gospodarczych, dla wykonywania zawodu lub dla wykonywania działalności
usługowej.
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej oraz
Przewodniczącym Komitetu Drobnej Wytwórczości może w drodze rozporządzenia
wydać szczegółowe przepisy niezbędne dla ustalenia, jakich inwestycji w
zakresie ustalonym w ust. 1 mogą dokonywać inwestorzy prywatni.
Art. 16. Przepisy o obowiązkach
i prawach inwestora zawarte w dalszych przepisach ustawy stosuje się
odpowiednio do jednostek organizacyjnych oraz osób prawnych i fizycznych,
wykonujących bądź na rzecz których wykonywane są remonty, przebudowy bądź
rozbudowy.
Rozdział 3.
O kwalifikacjach fachowych i
obowiązkach osób wykonujących funkcje techniczne w budownictwie.
Art. 17. 1. Osoby
wykonujące funkcje techniczne projektanta, kierownika budowy, kierownika robót,
majstra budowlanego oraz inspektora nadzoru inwestorskiego powinny posiadać
odpowiednie kwalifikacje fachowe w zakresie wykształcenia technicznego i
praktyki, stwierdzone przez właściwe organy. Decyzje właściwego organu,
stwierdzające posiadanie kwalifikacji fachowych, zwane są w dalszych przepisach
ustawy "uprawnieniami budowlanymi".
2. Uprawnienia budowlane
powinny posiadać również osoby zatrudnione w organach państwowego nadzoru
budowlanego oraz w innych jednostkach państwowych, jeżeli do ich obowiązków
służbowych należy ocena i sprawdzanie projektów budowlanych lub kontrola
techniczna budowy bądź kontrola techniczna utrzymania obiektów budowlanych.
3. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w zakresie budownictwa powszechnego, a właściwi
ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa w zakresie
budownictwa specjalnego mogą ustalić inne funkcje techniczne w budownictwie,
nie wymienione w ust. 1, których wykonywanie uzależnione będzie od posiadania
określonych kwalifikacji fachowych, oraz tryb i zasady stwierdzania tych
kwalifikacji.
4. Przepisy, o których
mowa w ust. 3, dla budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa wydawane są
ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 18. 1. Uprawnienia
budowlane mogą być wydawane jako uprawnienia do projektowania bądź jako
uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi, a także jako uprawnienia do
projektowania i kierowania.
. Uprawnienia do
kierowania robotami budowlanymi upoważniają do wykonywania funkcji technicznych
kierownika budowy, kierownika robót, majstra budowlanego oraz inspektora
nadzoru inwestorskiego.
3. W uprawnieniach
budowlanych należy określić specjalności techniczno-budowlane oraz zakres prac
projektowych lub robót budowlanych, do których wykonywania uprawniona jest
osoba posiadająca dane uprawnienia.
Art. 19. 1. W budownictwie
powszechnym mogą być wydawane uprawnienia budowlane w następujących
specjalnościach techniczno-budowlanych:
1) architektonicznej,
2) konstrukcyjno-inżynieryjnej,
3) instalacji i urządzeń sanitarnych,
4) instalacji urządzeń elektrycznych.
2. Dla uzyskania
uprawnień budowlanych do projektowania w specjalnościach, o których mowa w ust.
1, wymagane jest posiadanie wyższego lub średniego wykształcenia technicznego w
tych specjalnościach oraz odpowiedniej praktyki.
3. Dla uzyskania
uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi w odpowiednim zakresie
w poszczególnych specjalnościach techniczno-budowlanych wymagane jest
posiadanie wyższego lub średniego wykształcenia technicznego odpowiedniej
specjalności bądź dyplomu mistrza w odpowiednim zawodzie budowlanym oraz
odpowiedniej praktyki na budowie, przy robotach budowlanych w danej specjalności.
4. Ilekroć w niniejszej
ustawie jest mowa o "mistrzu" w odpowiednim zawodzie, należy przez to
rozumieć osoby posiadające zawodowe uzdolnienia do samoistnego prowadzenia
rzemiosła budowlanego, stwierdzone dyplomem mistrza w zawodach objętych listą
rzemiosł, wydanym przez państwową komisję egzaminacyjną lub przez izbę
rzemieślniczą.
5. Uprawnienia do
projektowania w danej specjalności techniczno-budowlanej mogą obejmować prawo
projektowania określonych robót budowlanych w innych specjalnościach oraz prawo
kierowania takimi robotami innych specjalności. Uprawnienia do kierowania
robotami budowlanymi określonej specjalności mogą obejmować prawo kierowania
określonymi robotami w innej specjalności.
Art. 20. 1. Sprawy
wydawania uprawnień budowlanych w budownictwie powszechnym należą do zakresu
działania Komitetu Budownictwa, który może w drodze rozporządzenia sprawy te
przekazać właściwym do spraw nadzoru budowlanego organom prezydiów wojewódzkich
rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa może przekazać niektóre czynności związane z wydawaniem
uprawnień budowlanych odpowiednim stowarzyszeniom społeczno-zawodowym.
Art. 21. 1. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa wyda w drodze rozporządzenia dla budownictwa powszechnego
przepisy szczegółowe, które określą: zakres prac projektowych i robót
budowlanych objętych poszczególnymi rodzajami uprawnień budowlanych, rodzaje
studiów wyższych i średnich, rodzaje i czasokres praktyk wymaganych dla
uzyskania uprawnień, tryb wydawania uprawnień, oraz określi zakres prac
projektowych i robót budowlanych, do których wykonywania nie jest wymagane
posiadanie odpowiednich uprawnień.
2. Właściwi ministrowie
w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a w zakresie górnictwa
również w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, określą dla
budownictwa specjalnego:
1) specjalności techniczno-budowlane, dla
których wydawane będą uprawnienia budowlane,
2) rodzaje studiów wyższych i średnich oraz
rodzaje i zakresy praktyki wymagane do uzyskania uprawnień,
3) zakres prac projektowych i robót budowlanych,
do których wykonywania wymagane jest posiadanie odpowiednich uprawnień,
4) organy właściwe do wydawania oraz tryb
wydawania uprawnień budowlanych.
3. W przepisach, o
których mowa w ust. 1 i 2, może być wprowadzony obowiązek złożenia egzaminu
przez osoby ubiegające się o uzyskanie uprawnień budowlanych. Przepisy o
egzaminach powinny określać program egzaminów, sposób ich przeprowadzenia oraz
wysokość opłat i ich przeznaczenie.
4. Przepisy, o których
mowa w niniejszym artykule, powinny przewidywać udział stowarzyszeń
społeczno-zawodowych przy stwierdzaniu kwalifikacji fachowych i przeprowadzaniu
egzaminów.
5. Rada Ministrów może w
drodze rozporządzenia nałożyć na osoby prawne, posiadające prawo do wykonywania
robót budowlanych, obowiązek zapewnienia odpowiedniej ilości miejsc dla osób
odbywających praktykę budowlaną oraz określić zasady przyjmowania i odbywania
praktyki budowlanej.
Art. 22. 1. Przepisów art.
18-21 nie stosuje się do majstrów budowlanych.
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa wyda w drodze rozporządzenia przepisy o stwierdzaniu
kwalifikacji fachowych do kierowania robotami budowlanymi dla majstrów
budowlanych w budownictwie powszechnym. Odpowiednie przepisy wydadzą dla
majstrów budowlanych w budownictwie specjalnym właściwi ministrowie w
porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a w stosunku do majstrów
budowlanych budownictwa specjalnego w górnictwie - również z Prezesem Wyższego
Urzędu Górniczego.
Art. 23. 1. Do podstawowych
obowiązków projektanta należy:
1) zaprojektowanie inwestycji budowlanej i
poszczególnych obiektów budowlanych w sposób odpowiadający założeniom
inwestycji, normatywom technicznym projektowania, wymaganiom bezpieczeństwa dla
ludzi i mienia, wymaganiom użytkowym, technicznym, ekonomicznym i estetycznym
oraz zaproponowanie właściwej metody realizacji,
2) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z
normami państwowymi, z obowiązującymi przepisami i zasadami współczesnej wiedzy
technicznej,
3) pełnienie na koszt inwestora nadzoru
autorskiego nad realizacją jego projektu na żądanie właściwego organu
państwowego nadzoru budowlanego oraz w przypadkach uzgodnionych z inwestorem.
2. Nadzór autorski
obejmuje:
1) czuwanie w toku realizacji budowy nad
zgodnością rozwiązań technicznych, materiałowych i użytkowych z projektem
budowlanym,
2) uzupełnianie brakujących szczegółów oraz
wyjaśnianie wykonawcy wątpliwości powstałych w toku realizacji budowy,
3) uzgadnianie z inwestorem i wykonawcą
możliwości wprowadzenia materiałów zamiennych w stosunku do materiałów
przewidzianych w projekcie budowlanym,
4) branie udziału w komisjach i naradach
technicznych, a w szczególności w komisjach odbioru końcowego robót.
Art. 24. 1. Do podstawowych
obowiązków kierownika budowy należy:
1) organizowanie i kierowanie całością budowy
obiektu budowlanego oraz nadzór nad pracą kierowników robót i koordynowanie
całości pracy na budowie,
2) kontrola zgodności realizacji obiektu budowlanego
pod względem technicznym i ekonomicznym z warunkami pozwolenia na budowę, z
kosztorysami, z normami państwowymi, opracowaniami typowymi, przepisami
techniczno-budowlanymi oraz z zasadami współczesnej wiedzy technicznej; nadzór
nad wykonywaniem robót budowlanych w sposób zapewniający bezpieczeństwo obiektu
budowlanego w trakcie jego realizacji i użytkowania; nadzór nad przestrzeganiem
na budowie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) organizowanie komisji i narad technicznych
związanych z budową obiektu budowlanego oraz branie udziału w komisji odbioru
końcowego robót,
4) wykonywanie wszelkich czynności związanych z
gospodarczą i techniczną stroną budowy danego obiektu budowlanego i rozliczenie
wyników gospodarczych prowadzonej budowy.
2. Do podstawowych
obowiązków kierownika robót należy:
1) organizowanie i kierowanie wykonaniem całości
robót określonej specjalności budowlanej, związanych z budową obiektu
budowlanego, oraz nadzór nad pracą majstrów budowlanych, a także koordynacja
całości powierzonych mu prac na budowie,
2) przestrzeganie zgodności powierzonych mu
robót budowlanych pod względem technicznym i ekonomicznym z warunkami
pozwolenia na budowę, z normami państwowymi, opracowaniami typowymi i
przepisami techniczno-budowlanymi oraz z zasadami współczesnej wiedzy
technicznej; nadzór nad wykonywaniem robót określonej specjalności
techniczno-budowlanej w sposób gwarantujący bezpieczeństwo obiektu budowlanego
w toku realizacji i użytkowania; nadzór nad przestrzeganiem na budowie przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) ustalanie właściwych sposobów przechowywania
materiałów budowlanych dostarczonych na budowę, nadzór nad celowym i
ekonomicznym ich zużyciem oraz nadzór nad właściwym przechowywaniem tych
materiałów,
4) branie udziału w komisjach i naradach
technicznych, a w szczególności w komisjach odbioru końcowego robót,
5) podejmowanie czynności związanych z
gospodarczą i techniczną stroną wykonywania robót danej specjalności
techniczno-budowlanej oraz nadzór nad prawidłowością rozliczeń i ustalania
wynagrodzeń pracowników za wykonane roboty.
3. Do podstawowych
obowiązków majstra budowlanego należy:
1) organizowanie i kierowanie pracą grupy
pracowników na określonym przez kierownika robót odcinku robót związanych z
budową obiektu budowlanego oraz organizowanie i kierowanie pracą osób
odbywających praktykę na budowie,
2) wykonanie powierzonych robót budowlanych
zgodnie z projektem podstawowym i rysunkami roboczymi, z normami państwowymi i
opracowaniami typowymi, a także z zasadami rzemiosła oraz nadzór nad
przestrzeganiem przez pracowników ustalonych procesów technologicznych
wykonywania robót budowlanych oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) przestrzeganie prawidłowości wykonania
wszelkich rusztowań, szalowań, nakryć, wykopów i innych urządzeń pomocniczych w
sposób zapewniający bezpieczeństwo pracy i ochronę zdrowia,
4) branie udziału w działalności komisji
technicznych, związanej ze sprawdzaniem lub odbiorem robót budowlanych na
powierzonym mu odcinku robót,
5) podejmowanie czynności związanych z
gospodarczą i techniczną stroną wykonywania robót budowlanych na powierzonym mu
odcinku robót.
4. Do podstawowych
obowiązków kierownika robót należą ponadto obowiązki określone w ust. 3, jeżeli
na danej budowie nie została ustanowiona funkcja majstra budowlanego, a do
podstawowych obowiązków kierownika budowy - obowiązki określone w ust. 2,
jeżeli na danej budowie nie została ustanowiona funkcja kierownika robót.
orzeczenia sądów
Art. 25. 1. Inspektor
nadzoru inwestorskiego jest przedstawicielem inwestora na budowie określonego
obiektu budowlanego.
2. Do podstawowych
obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego należy:
1) kontrola zgodności wykonania robót określonej
specjalności techniczno-budowlanej pod względem technicznym, materiałowym,
użytkowym i ekonomicznym z warunkami pozwolenia na budowę, z przepisami
techniczno-budowlanymi, z normami państwowymi i opracowaniami typowymi, a także
z zasadami współczesnej wiedzy technicznej oraz nadzór nad wykonywaniem robót
określonej specjalności techniczno-budowlanej w sposób gwarantujący
bezpieczeństwo obiektu budowlanego w trakcie jego realizacji i użytkowania,
2) podejmowanie w toku budowy decyzji dotyczących
zagadnień technicznych, ekonomicznych i użytkowych tej budowy, w ramach
projektu budowlanego i obowiązujących przepisów,
3) sprawdzanie postępu robót, przeprowadzanie
odbiorów częściowych robót budowlanych, branie udziału w odbiorze końcowym
robót i przekazaniu obiektu budowlanego do użytku oraz stwierdzanie obliczeń
ilości i wartości robót odebranych,
4) ustalanie ilości, stopnia przydatności i
sposobu wykorzystania materiałów budowlanych uzyskanych z rozbiórki,
5) kontrola usunięcia przez wykonawcę usterek i
braków, stwierdzonych w czasie odbioru obiektu budowlanego i w okresie
gwarancyjnym.
3. Ogólne kierownictwo i
koordynacja pracy poszczególnych inspektorów nadzoru inwestorskiego,
sprawujących nadzór nad wykonaniem robót określonej specjalności
techniczno-budowlanej, należy do jednego z tych inspektorów nadzoru
inwestorskiego, wyznaczonego przez inwestora.
Art. 26. 1. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa dla budownictwa powszechnego, a właściwi ministrowie dla
budownictwa specjalnego mogą określić w drodze zarządzeń szczegółowy zakres
obowiązków osób wykonujących funkcje techniczne w budownictwie.
2. Przepisy w sprawach
określonych w ust. 1 dla budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa wydawane
są w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Rozdział 4.
O sporządzaniu i
zatwierdzaniu projektów budowlanych.
Art. 27. 1. Do sporządzania
projektów budowlanych oraz innych prac projektowych w budownictwie powołane są
państwowe jednostki projektowania.
2. Zasady tworzenia,
organizacji i pracy państwowych jednostek projektowania ustala Komitet
Budownictwa na podstawie wytycznych Rady Ministrów.
Art. 28. 1. Osoby fizyczne
oraz osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki państwowej mogą prowadzić
działalność zawodową w zakresie sporządzania prac projektowych w budownictwie
tylko po uzyskaniu pozwolenia na taką działalność.
2. Pozwolenie, o którym
mowa w ust. 1, może być udzielone tylko osobie posiadającej odpowiednie
uprawnienia budowlane, a także osobie prawnej, jeżeli kierownik jednostki projektującej
oraz pracownicy wykonujący funkcje projektantów posiadają takie uprawnienia.
3. Rada Ministrów ustali
w drodze rozporządzenia organy właściwe do udzielania pozwoleń, o których mowa
w ust. 1, zasady, tryb i warunki, na jakich pozwolenia te mogą być udzielone,
wysokość opłat za wydanie pozwolenia, a także warunki cofania tych pozwoleń.
Rozporządzenie to może również ustalić zasady udzielania zezwoleń osobom
zatrudnionym w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach państwowych oraz w
jednostkach gospodarki uspołecznionej, posiadającym odpowiednie uprawnienia
budowlane, na dorywcze wykonywanie projektów budowlanych bez uzyskiwania
pozwolenia na działalność zawodową w zakresie wykonywania prac projektowych w
budownictwie, o którym mowa w ust. 1.
4. Nie stanowi
działalności zawodowej w zakresie wykonywania prac projektowych w budownictwie
w rozumieniu ustawy udział w konkursie na projekt w budownictwie oraz
wykonywanie prac projektowych dla własnych potrzeb projektującego bez względu
na to, czy jest on osobą fizyczną czy prawną.
Art. 29. 1. Projekt
budowlany obejmuje projekt wstępny (stanowiący część budowlaną projektu
inwestycji) i projekt podstawowy bądź tylko projekt podstawowy.
2. Projekt wstępny
powinien zawierać zasady urbanistycznego, technicznego i ekonomicznego
rozwiązania całej inwestycji oraz poszczególnych obiektów budowlanych. W skład
projektu wstępnego wchodzi plan zagospodarowania terenu lub działki objętej
inwestycją oraz opinia geotechniczna o przydatności gruntu pod budowę. Projekt
wstępny opracowuje się na podstawie zatwierdzonych założeń inwestycji.
3. Projekt podstawowy
powinien zawierać rozwiązanie zagadnień technicznych dotyczących budowy i
użytkowania obiektu budowlanego, ustalać charakter i rodzaj zamierzonych robót
oraz zastosowane konstrukcje i materiały.
Art. 30. 1. Projekt
wstępny, stanowiący część budowlaną projektu inwestycji, podlega zatwierdzeniu
przez właściwe organy państwowego nadzoru budowlanego.
2. Niezależnie od
obowiązku określonego w ust. 1 projekt wstępny z zakresu budownictwa
specjalnego podlega zatwierdzeniu pod względem urbanistycznym i
architektoniczno-budowlanym przez organ państwowego nadzoru budowlanego,
właściwy dla budownictwa powszechnego.
3. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa dla budownictwa powszechnego, a właściwi ministrowie dla
budownictwa specjalnego, ustalą w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji
Planowania przy Radzie Ministrów zasady i wymagania, jakim powinno odpowiadać
opracowanie projektów wstępnych, zakres, zasady i tryb zatwierdzania tych
projektów przez organy państwowego nadzoru budowlanego oraz jakie obiekty
budowlane nie będą wymagały sporządzenia projektu wstępnego.
4. Przepisy, o których
mowa w ust. 3, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
5. Przepis ust. 2 nie ma
zastosowania do obiektów budowlanych wymienionych w art. 2 ust. 5 pkt 1 i 2
oraz do innych obiektów, które określi Przewodniczący Komitetu Budownictwa.
6. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa oraz właściwi ministrowie mogą, w zakresie swojej
właściwości, zastrzec w poszczególnych przypadkach przedstawienie sobie do
zatwierdzenia projektu wstępnego.
7. Przepisy ust. 1-6 nie
naruszają uprawnień organów właściwych do zatwierdzania projektów wstępnych
inwestycji.
Art. 31. 1. Projekt
podstawowy powinien być opracowany w oparciu o zatwierdzony projekt wstępny lub
- w razie braku projektu wstępnego - w oparciu o zatwierdzone założenia
zamierzonej inwestycji budowlanej.
2. Wprowadzenie w
projekcie podstawowym istotnych zmian w stosunku do rozwiązań przyjętych w
zatwierdzonym projekcie wstępnym jest możliwe tylko za zgodą organu właściwego
do zatwierdzania projektów wstępnych, o którym mowa w art. 30 ust. 1, 2 i 6.
Art. 32. 1. Projekt
podstawowy podlega zatwierdzeniu przez właściwe organy państwowego nadzoru
budowlanego.
2. Przewodniczący Komitetu
Budownictwa w zakresie budownictwa powszechnego, a właściwi ministrowie w
zakresie budownictwa specjalnego mogą w drodze zarządzenia zwolnić od obowiązku
zatwierdzania przez podległe im organy państwowego nadzoru budowlanego
wszystkie lub niektóre projekty podstawowe, sporządzone w określonych w
zarządzeniu państwowych jednostkach projektowania.
3. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w zakresie budownictwa powszechnego, a właściwi
ministrowie dla budownictwa specjalnego ustalą zasady sporządzania projektów
podstawowych, zasady i tryb zatwierdzania tych projektów oraz określą, jakie
obiekty i roboty budowlane nie będą wymagały sporządzania i zatwierdzania
projektu podstawowego.
4. Przepisy, o których
mowa w ust. 3, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a przepisy, o których mowa w ust. 2 i 3,
dla budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa wydawane są ponadto w
porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 33. 1. Projekty
budowlane pomników, posągów, figur, tablic pamiątkowych, kapliczek i innych
podobnych obiektów i urządzeń, umieszczonych w miejscach publicznych, wymagają
zatwierdzenia pod względem artystycznym.
2. Zasady i tryb
zatwierdzania projektów, o których mowa w ust. 1, ustali w drodze
rozporządzenia Minister Kultury i Sztuki wspólnie z Przewodniczącym Komitetu
Budownictwa.
Art. 34. Jeżeli ustawowe
przepisy szczególne wymagają lub uzależniają zatwierdzenie projektu wstępnego
albo podstawowego od porozumienia lub zgody innych organów administracji
państwowej oraz organów inspekcji pracy, projekt ten może być zatwierdzony
dopiero po dokonaniu czynności wymaganych przez te przepisy szczególne.
Art. 35. 1. Zatwierdzenie
projektu podstawowego przez organ państwowego nadzoru budowlanego traci swoją
ważność po upływie 2 lat, jeżeli w tym terminie nie zostało wydane pozwolenie
na budowę.
2. W przypadku, o którym
mowa w ust. 1, pozwolenie na budowę może być wydane dopiero po ponownym
zatwierdzeniu projektu podstawowego.
Rozdział 5.
O pozwoleniach na budowę oraz
warunkach rozpoczęcia robót budowlanych.
Art. 36. 1. Przed
przystąpieniem do wykonania obiektu budowlanego niezbędne jest uzyskanie przez
inwestora pozwolenia na budowę.
2. Pozwolenie niezbędne
jest również na wykonanie rozbiórki obiektu budowlanego.
3. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w zakresie budownictwa powszechnego, a właściwi
ministrowie dla budownictwa specjalnego określą obiekty budowlane, których
budowa lub rozbiórka nie wymaga uzyskania pozwolenia, lecz tylko zgłoszenia,
albo też których budowa lub rozbiórka nie wymaga uzyskania ani pozwolenia, ani
zgłoszenia.
4. Przepisy, o których
mowa w ust. 3, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 37. 1. Pozwolenie na
budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje i zgłoszenie budowy lub
rozbiórki przyjmuje właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego, a dla
budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa - ponadto właściwy okręgowy urząd
górniczy.
2. Pozwolenie na budowę
lub rozbiórkę obiektu budowlanego może być udzielone po uprzednim uzyskaniu
wymaganego przepisami szczególnymi pozwolenia, porozumienia lub zgody innych
organów administracji państwowej.
3. Niezależnie od
obowiązku określonego w ust. 2 udzielenie pozwolenia na budowę lub rozbiórkę
obiektu budowlanego z zakresu budownictwa specjalnego może nastąpić tylko za
zgodą organu państwowego nadzoru budowlanego, właściwego do spraw budownictwa
powszechnego.
4. Organ państwowego
nadzoru budowlanego, właściwy do spraw budownictwa powszechnego, może nie
wyrazić zgody na wydanie pozwolenia, o którym mowa w ust. 3, jeżeli zamierzona
budowa mogłaby sprowadzić niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia, albo
uzależnić to pozwolenie od spełnienia warunków wynikających z obowiązujących
przepisów i wymagań urbanistyczno-architektonicznych w miejscu wykonania robót.
5. Organ państwowego
nadzoru budowlanego, właściwy do spraw budownictwa powszechnego, może odroczyć
wydanie pozwolenia na budowę do czasu wykazania przez inwestora, że ma on
zapewnioną możliwość uzyskania niezbędnych materiałów dla zamierzonej budowy.
Przepis ten nie ma zastosowania do inwestorów państwowych i spółdzielczych.
6. Przepis ust. 3 i 4
nie ma zastosowania do budowy lub rozbiórki obiektów budowlanych wymienionych w
art. 2 ust. 5 pkt 1 i 2 oraz do innych obiektów, które określi Przewodniczący
Komitetu Budownictwa.
Art. 38. Właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego może w razie potrzeby w pozwoleniu na budowę
lub rozbiórkę obiektu budowlanego albo w potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia
budowy lub rozbiórki ustalić warunki, wynikające z obowiązujących przepisów
bądź ze względu na bezpieczeństwo, które powinno być zachowane przy prowadzeniu
robót budowlanych.
Art. 39. Udzielenie pozwolenia
na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego nie narusza praw osób trzecich.
Art. 40. 1. Przeniesienie
pozwolenia na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego na innego inwestora jest
możliwe pod warunkiem przejęcia przez nowego inwestora wszystkich warunków tego
pozwolenia.
2. Przeniesienia, o
którym mowa w ust. 1, dokonuje właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego
na wniosek zainteresowanych inwestorów.
Art. 41. 1. Pozwolenie na
budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego traci ważność, jeżeli:
1) budowa lub rozbiórka nie została rozpoczęta w
ciągu dwóch lat lub w terminie ustalonym w pozwoleniu,
2) budowa lub rozbiórka została przerwana na
czas dłuższy niż dwa lata lub nie została zakończona w terminie wskazanym w
pozwoleniu,
3) samowolnie odstąpiono od istotnych warunków
pozwolenia.
2. Rozpoczęcie albo wznowienie
budowy lub rozbiórki w przypadkach określonych w ust. 1 może nastąpić po
uzyskaniu nowego pozwolenia na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego.
Art. 42. Po udzieleniu
pozwolenia na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego właściwy organ wydaje
dziennik budowy lub rozbiórki, który służy do zapisywania wszelkich danych,
dotyczących danej budowy lub rozbiórki.
Art. 43. Pozwolenie na budowę
lub rozbiórkę obiektu budowlanego oraz dziennik budowy lub rozbiórki powinny
znajdować się podczas wykonywania robót na miejscu budowy lub rozbiórki i być
dostępne dla przedstawicieli organów państwowego nadzoru budowlanego i innych
organów uprawnionych do ich przeglądania.
Art. 44. 1. Inwestor, który
uzyskał pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego, może poruczyć
wykonanie danych robót tylko osobie prawnej lub fizycznej, posiadającej prawo
do wykonywania takich robót.
2. Osoba prawna,
podejmująca się wykonania robót budowlanych, jest zobowiązana, w przypadkach
określonych przepisami, wyznaczyć kierownika budowy, a także kierowników robót
i majstrów budowlanych.
3. Inwestor może
prowadzić roboty budowlane systemem gospodarczym. Jeżeli zakres wykonywanych
robót budowlanych wymaga powołania osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia
budowlane, inwestor obowiązany jest zapewnić kierownictwo i nadzór osoby
posiadającej takie uprawnienia.
4. Kierownik budowy,
kierownicy robót oraz inspektorzy nadzoru inwestorskiego przed rozpoczęciem
swych czynności na budowie lub przy rozbiórce obiektu budowlanego obowiązani są
zawiadomić właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego o podjęciu się
wykonywania danej funkcji technicznej.
Art. 45. O terminie rozpoczęcia
budowy lub rozbiórki obiektu budowlanego, na które jest wymagane pozwolenie,
kierownik budowy obowiązany jest zawiadomić właściwy organ państwowego nadzoru
budowlanego co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem robót budowlanych.
Art. 46. 1. Przed
przystąpieniem do robót ziemnych związanych z budową obiektów budowlanych,
wymagających nawiązania do innych obiektów budowlanych lub do linii
odgraniczających (linii regulacyjnych) albo zabudowy i do stałych rzędnych
wysokości, należy uzyskać wyznaczenie tych obiektów w terenie przez organ
państwowej służby geodezyjnej albo przez uprawnione do takich czynności osoby
prawne lub fizyczne.
2. W przypadkach, o
których mowa w ust. 1, prawidłowość usytuowania poziomego oraz posadowienia
wysokościowego realizowanego obiektu budowlanego powinna być sprawdzona w
początkowym stadium budowy przez organ państwowej służby geodezyjnej.
3. Istniejące obiekty
budowlane, a w szczególności urządzenia komunalne, oraz drzewa i krzewy,
zbiorniki, cieki wodne i znaki geodezyjne znajdujące się na placu budowy,
jeżeli nie są przeznaczone do likwidacji, a także ziemia roślinna znajdująca
się tam - powinny być na czas trwania robót budowlanych odpowiednio
zabezpieczone.
Art. 47. 1. Budowa lub
rozbiórka obiektu budowlanego powinna być prowadzona w sposób zapewniający
bezpieczeństwo oraz higienę pracy.
2. (2)
(uchylony).
Art. 48. 1. W przypadku gdy
do wykonania robót budowlanych lub rozbiórkowych niezbędne jest wejście na
teren nieruchomości bądź do budynku lub mieszkania sąsiada, inwestor obowiązany
jest co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem robót zawiadomić o tym sąsiada.
2. Jeżeli inwestor nie
otrzyma sprzeciwu sąsiada w terminie 7 dni po doręczeniu zawiadomienia, o
którym mowa w ust. 1, uważa się, że sąsiad wyraził zgodę.
3. W razie zgłoszenia
przez sąsiada sprzeciwu właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego na
wniosek inwestora decyduje o konieczności dopuszczenia do korzystania z terenu
nieruchomości bądź budynku lub mieszkania sąsiada, określając jednocześnie
rozmiary tego korzystania.
4. Inwestor wynagrodzi
sąsiadowi wszelkie szkody spowodowane wejściem lub korzystaniem z terenu jego
nieruchomości bądź budynku albo mieszkania, o których mowa w ust. 1. Wynikłe
stąd spory rozpatruje sąd lub arbitraż państwowy stosownie do właściwości.
Art. 49. 1. Szczegółowe
przepisy o wydawaniu pozwoleń na budowę i rozbiórkę obiektów budowlanych, o
zgłaszaniu robót budowlanych i rozbiórkowych, o sposobie prowadzenia dziennika
budowy lub rozbiórki określą: dla budownictwa powszechnego Przewodniczący
Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego właściwi ministrowie.
2. Przepisy, o których
mowa w ust. 1, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
3. Przepisy, o których
mowa w ust. 1, mogą wprowadzić odstępstwa od postanowień zawartych w art. 42 i
46.
4. Szczegółowe przepisy,
dotyczące wykonywania czynności geodezyjnych, o których mowa w art. 46 ust. 1 i
2, wyda Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu
Budownictwa, Ministrami Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa oraz ministrami
właściwymi dla budownictwa specjalnego i Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Rozdział 6.
O nadzorze nad budową,
rozbiórką i utrzymaniem obiektów budowlanych.
Art. 50. 1. Pracownicy
organów państwowego nadzoru budowlanego, w celu wykonania swych zadań, mają
prawo wstępu na budowę, na teren zakładów pracy i instytucji oraz do obiektów
budowlanych położonych na tym terenie, a także do innych obiektów budowlanych
dla przeprowadzenia kontroli robót budowlanych lub rozbiórkowych oraz kontroli
utrzymania obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym.
2. Kontrola robót i
obiektów budowlanych powinna być przeprowadzona w obecności kierownika budowy
lub robót albo ich zastępców, kierownika zakładu pracy, jego zastępcy albo
wyznaczonego pracownika bądź w obecności właściciela lub zarządcy obiektu
budowlanego. W lokalach mieszkalnych czynności urzędowe należy wykonywać w
obecności pełnoletniego domownika i przedstawiciela administracji lub zarządu
budynków.
3. Kontrolę robót i
obiektów budowlanych, które są w zarządzie państw obcych lub są użytkowane
przez przedstawicieli dyplomatycznych i konsularnych tych państw oraz inne
osoby zrównane z nimi na podstawie ustaw, umów lub powszechnie ustalonych
zwyczajów międzynarodowych, należy wykonywać za zgodą tych przedstawicieli lub
osób.
Art. 51. 1. Właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego obowiązany jest wstrzymać roboty budowlane bądź
rozbiórkowe w przypadku, gdy są one wykonywane bez wymaganego pozwolenia albo w
sposób mogący sprowadzić niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia bądź spowodować
ciężkie straty w gospodarce narodowej, albo gdy budowa lub rozbiórka obiektu
budowlanego odbiega w sposób istotny od projektu bądź warunków określonych w
pozwoleniu.
2. Właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego może wstrzymać roboty budowlane bądź
rozbiórkowe w przypadku, gdy są one wykonywane bez wymaganego zgłoszenia albo
gdy budowa lub rozbiórka odbiega od warunków określonych w potwierdzeniu
zgłoszenia budowy lub rozbiórki.
3. W decyzji o
wstrzymaniu budowy lub rozbiórki obiektu budowlanego należy:
1) podać powód wstrzymania robót budowlanych
bądź rozbiórkowych,
2) ustalić wymagania co do doraźnego
zabezpieczenia robót oraz otoczenia,
3) określić, jakie zmiany lub przeróbki należy
wykonać dla uzyskania pozwolenia na wznowienie robót budowlanych lub
rozbiórkowych,
4) określić terminy, w jakich mają być spełnione
wymagania i warunki, o których mowa w pkt 2 i 3.
4. W przypadku gdy wymagania
i warunki, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, nie zostaną spełnione w
wyznaczonym terminie, właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego może wydać
nakaz przymusowej rozbiórki.
Art. 52. 1. Obiekty
budowlane będące w budowie lub wybudowane bez pozwolenia bądź niezgodnie z
istotnymi warunkami pozwolenia ulegają przymusowej rozbiórce, jeżeli właściwy
organ państwowego nadzoru budowlanego stwierdzi, że obiekt budowlany:
1) znajduje się na terenie, który zgodnie z
przepisami o planowaniu przestrzennym nie jest przeznaczony pod zabudowę albo
przeznaczony jest pod innego rodzaju zabudowę, lub
2) sprowadza bądź w razie wybudowania
sprowadziłby niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia albo
3) powoduje bądź w razie wybudowania
spowodowałby niedopuszczalne pogorszenie warunków użytkowych i zdrowotnych dla
otoczenia.
2. Właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego stwierdzając, że zachodzi jeden z przypadków
wymienionych w ust. 1, obowiązany jest wydać inwestorowi, właścicielowi bądź
zarządcy nakaz przymusowej rozbiórki obiektu budowlanego i określić termin jej
wykonania.
3. Wojewódzki (miejski
miasta wyłączonego z województwa) organ państwowego nadzoru budowlanego może
wydać nakaz przymusowej rozbiórki obiektu budowlanego będącego w budowie lub
wybudowanego bez pozwolenia bądź niezgodnie z istotnymi warunkami pozwolenia,
jeżeli jest to uzasadnione innymi ważnymi przyczynami poza wymienionymi w ust.
1.
Art. 53. 1. Tymczasowe
obiekty budowlane powinny być rozebrane po upływie okresu oznaczonego w
pozwoleniu na budowę, na jaki zostały wzniesione. Jeżeli właściciel lub
zarządca obiektu budowlanego obowiązku tego nie dokona, właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego wezwie go do dokonania rozbiórki w oznaczonym
terminie.
2. Jeżeli pomimo
wezwania obiekt budowlany, o którym mowa w ust. 1, nie został rozebrany, a
właściciel lub zarządca nie uzyskał przedłużenia terminu użytkowania tego
obiektu, właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego obowiązany jest wydać
nakaz przymusowej rozbiórki, określając przy tym termin jej wykonania.
Art. 54. 1. Inwestor,
właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w przypadkach, o których mowa w
art. 51 ust. 4, w art. 52 oraz w art. 53 ust. 2, obowiązany jest swoim kosztem
dokonać rozbiórki i uporządkować teren w terminie wskazanym w nakazie
przymusowej rozbiórki.
2. W przypadku
niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, należy wdrożyć postępowanie
przymusowe zgodnie z przepisami o postępowaniu przymusowym w administracji.
3. Na pokrycie kosztów
przeprowadzenia rozbiórki w trybie przepisów o postępowaniu przymusowym w
administracji służy organowi, który przeprowadza rozbiórkę lub który ją
zarządził, prawo zatrzymania i sprzedaży materiałów budowlanych uzyskanych z
rozbiórki.
Art. 55. 1. W przypadkach
gdy nie zachodzą warunki przewidziane w art. 52 dla wydania nakazu przymusowej
rozbiórki obiektu budowlanego nie odpowiadającego obowiązującym przepisom,
właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego wyda inwestorowi, właścicielowi
lub zarządcy tego obiektu nakaz dokonania zmian lub przeróbek, niezbędnych dla
doprowadzenia obiektu budowlanego do stanu zgodnego z obowiązującymi
przepisami, oraz ustali termin, w jakim te zmiany lub przeróbki powinny być
dokonane.
2. W razie niewykonania
nakazu, o którym mowa w ust. 1, należy wdrożyć postępowanie przymusowe zgodnie
z przepisami o postępowaniu przymusowym w administracji.
Art. 56. 1. Jeżeli względy
społeczne i gospodarcze przemawiają za celowością czasowego wykorzystania
obiektu budowlanego, co do którego wydany został nakaz przymusowej rozbiórki na
podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 i art. 53 ust. 2, właściwy organ państwowego
nadzoru budowlanego może odroczyć wykonanie przymusowej rozbiórki na określony
czas i zezwolić na czasowe użytkowanie obiektu budowlanego w sposób określony w
decyzji.
2. Odroczenie
przymusowej rozbiórki nie zwalnia osób winnych budowy obiektu budowlanego bez
pozwolenia od odpowiedzialności karnej.
3. Do obiektu
budowlanego, co do którego odroczono wykonanie przymusowej rozbiórki zgodnie z
postanowieniem ust. 1, nie mają zastosowania przepisy o wyłączeniu budynków
spod publicznej gospodarki lokalami.
Art. 57. 1. Odszkodowanie
przewidziane w przepisach o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości nie
należy się za obiekt budowlany, w stosunku do którego wydano nakaz przymusowej
rozbiórki na podstawie art. 51 ust. 4, art. 52 ust. 2 i 3 oraz art. 53 ust. 2.
2. Wywłaszczający nie
jest obowiązany do dostarczenia lokali zastępczych dla osób, które zamieszkują
lub zajmują lokal użytkowy w obiekcie budowlanym, co do którego nakaz
przymusowej rozbiórki został wydany na podstawie art. 52 ust. 2 i 3 oraz art.
53 ust. 2.
Art. 58. 1. W przypadku gdy
właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego stwierdza nieodpowiedni stan
techniczny wybudowanego i użytkowanego obiektu budowlanego albo nieodpowiedni
sposób użytkowania obiektu budowlanego, który wpływa na pogorszenie
bezpieczeństwa ludzi lub mienia lub trwałości tego obiektu, bądź niewykonanie
przez właściciela lub zarządcę obowiązków wynikających z przepisów dotyczących
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, może w
szczególności:
1) uznać obiekt budowlany za wymagający naprawy
oraz nakazać podjęcie robót i innych środków niezbędnych dla doprowadzenia
obiektu do odpowiedniego stanu,
2) nakazać użytkowanie obiektu budowlanego
zgodnie z jego przeznaczeniem,
3) nakazać usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa
ludzi lub zmienia oraz dokonanie niezbędnych zabezpieczeń,
4) nakazać osobom mieszkającym w obiekcie
budowlanym lub innym użytkownikom w przypadkach stwierdzonego niebezpieczeństwa
dla ludzi lub mienia opuszczenie całości lub części obiektu, gdy prowadzenie
robót w obecności mieszkańców lub użytkowników byłoby połączone z
niebezpieczeństwem dla ludzi lub mienia,
5) nakazać rozbiórkę obiektu budowlanego lub
jego części grożących zawaleniem lub nie nadających się do naprawy,
6) nakazać wyposażenie obiektu budowlanego w
urządzenia i instalacje oraz ich uzupełnienie bądź ulepszenie.
2. W przypadku wydania
na podstawie przepisu ust. 1 pkt 2, 3 i 4 nakazu opuszczenia przez mieszkańców
lub użytkowników całości lub części obiektu budowlanego właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego zawiadamia równocześnie o tym organ właściwy do
spraw przekwaterowania tych mieszkańców lub użytkowników z tego obiektu.
Art. 59. 1. W przypadku gdy
należy niezwłocznie zastosować środki mające na celu usunięcie
niebezpieczeństwa ludzi lub mienia, właściwy organ państwowego nadzoru
budowlanego jest uprawniony do przedsięwzięcia na koszt inwestora, właściciela
lub zarządcy potrzebnych środków, jak np. opróżnienia lub ogrodzenia obiektu
budowlanego w całości lub części.
2. Do przedsięwzięcia na
koszt inwestora lub właściciela środków przewidzianych w ust. 1 upoważniona
jest również Milicja Obywatelska oraz inne organy państwowe powołane do
utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego. O czynnościach swych organy
te powinny bezzwłocznie zawiadomić właściwy organ państwowego nadzoru
budowlanego.
Art. 60. 1. W przypadku gdy
nie użytkowany obiekt budowlany zniszczony lub nie wykończony nie nadaje się do
remontu, odbudowy bądź wykończenia, właściwy organ państwowego nadzoru
budowlanego może wezwać właściciela lub zarządcę do rozbiórki tego obiektu i
usunięcia gruzów oraz określić termin przystąpienia do tych robót i termin ich
ukończenia.
2. W razie gdy
właściciel lub zarządca obiektu budowlanego nie rozpocznie lub nie zakończy
rozbiórki i usunięcia gruzu w wyznaczonym terminie, właściwy organ państwowego
nadzoru budowlanego może zarządzić ze środków państwowych rozbiórkę tego
obiektu i usunięcie gruzu.
3. Materiały pochodzące
z rozbiórki w przypadku, o którym mowa w ust. 2, przechodzą na własność
Państwa.
4. Właściciel
rozebranego obiektu budowlanego w przypadku określonym w ust. 2 i 3 nie może
być obciążony kosztami tej rozbiórki i usunięcia gruzu ani też nie przysługuje
mu prawo do odszkodowania.
Art. 61. Organy państwowego
nadzoru budowlanego mają prawo żądać od inwestora, właściciela lub zarządcy
obiektu budowlanego oraz od wykonawcy robót budowlanych udzielania informacji i
udostępnienia dokumentów związanych z prowadzeniem robót, przekazaniem obiektu
budowlanego do użytkowania bądź utrzymaniem obiektu.
Art. 62. 1. Gdy względy
bezpieczeństwa ludzi lub mienia albo odpowiedniej trwałości obiektu budowlanego
tego wymagają, właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego ma prawo żądać od
inwestora, właściciela lub zarządcy oraz od wykonawcy robót budowlanych
dostarczenia technicznych ekspertyz dotyczących projektu budowlanego,
materiałów, robót, a także stanu technicznego obiektów budowlanych, oraz
określić termin ich dostarczenia.
2. Koszty ekspertyz
określonych w ust. 1 ponosi inwestor, właściciel lub zarządca obiektu
budowlanego albo wykonawca robót budowlanych.
3. W razie
niedostarczenia w wyznaczonym terminie żądanych ekspertyz lub w razie
dostarczenia ekspertyz, które niedostatecznie wyjaśniają sprawę będącą
przedmiotem ekspertyzy - właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego ma
prawo zlecić wykonanie tych ekspertyz na koszt inwestora, właściciela lub
zarządcy obiektu budowlanego bądź na koszt wykonawcy robót budowlanych.
Art. 63. 1. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa dla budownictwa powszechnego, a właściwi ministrowie dla
budownictwa specjalnego mogą określić szczegółowe zasady i tryb wykonywania
państwowego nadzoru budowlanego nad budową, rozbiórką i utrzymaniem obiektów
budowlanych.
2. Przepisy, o których
mowa w ust. 1, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Rozdział 7.
O pozwoleniach na użytkowanie
obiektów budowlanych.
Art. 64. 1. Obiekt
budowlany, na którego budowę wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, może
być użytkowany po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa dla budownictwa powszechnego, a właściwi ministrowie dla
budownictwa specjalnego określą obiekty budowlane, których użytkowanie nie
wymaga uzyskania pozwolenia, lecz tylko zgłoszenia albo też których użytkowanie
nie wymaga uzyskania pozwolenia ani zgłoszenia.
3. Przepisy, o których
mowa w ust. 2, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Art. 65. 1. Pozwolenia na
użytkowanie wydaje i zgłoszenia o zamierzonym przystąpieniu do użytkowania
przyjmuje właściwy organ państwowego nadzoru budowlanego.
2. Pozwolenie na
użytkowanie obiektu budowlanego może być udzielone po uprzednim uzyskaniu
wymaganego przepisami szczególnymi pozwolenia, porozumienia lub zgody innych
organów administracji państwowej oraz organów Inspekcji Pracy.
Art. 66. 1. Niezależnie od
obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego od właściwego
organu państwowego nadzoru budowlanego, o zamierzonym przystąpieniu do
użytkowania obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa specjalnego należy
zawiadomić co najmniej na 7 dni przed terminem oddania danego obiektu do
użytkowania odpowiedni organ państwowego nadzoru budowlanego, właściwy do spraw
budownictwa powszechnego.
2. Organ państwowego
nadzoru budowlanego właściwy do spraw budownictwa powszechnego może nie wyrazić
zgody na użytkowanie obiektu budowlanego, o którym mowa w ust. 1, jeżeli
stwierdzi, że stan obiektu budowlanego sprowadza niebezpieczeństwo dla ludzi
lub mienia, albo uzależnić przystąpienie do użytkowania tego obiektu od
spełnienia warunków wynikających z obowiązujących przepisów lub wymagań
urbanistyczno-architektonicznych na terenie budowy.
3. Przepis ust. 1 i 2
nie ma zastosowania do obiektów budowlanych określonych w art. 2 ust. 5 pkt 1 i
2.
Art. 67. 1. Pozwolenie na
użytkowanie obiektu budowlanego może być wydane po protokolarnym stwierdzeniu
na miejscu budowy, że obiekt budowlany wykonany został zgodnie z warunkami
pozwolenia na budowę i obowiązującymi przepisami, że jego stan nie zagraża
bezpieczeństwu i że obiekt budowlany jest zdatny do użytku.
2. Stwierdzenie
zdatności obiektu budowlanego do użytkowania może być uzależnione od wyniku
przeprowadzonych prób.
3. Stwierdzenie
zdatności do użytkowania obiektu budowlanego budownictwa objętego przepisami
art. 13 dokonywane jest na podstawie przepisów, o których mowa w art. 13 ust. 3
pkt 4. Dla pozostałego budownictwa czynności te wykonują właściwe organy państwowego
nadzoru budowlanego.
Art. 68. Właściwy organ
państwowego nadzoru budowlanego może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu
budowlanego określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić to
użytkowanie od wykonania w oznaczonych terminach określonych robót
wykończeniowych.
Art. 69. 1. Szczegółowe
zasady stwierdzenia przez organy państwowego nadzoru budowlanego zdatności
obiektu budowlanego do użytkowania oraz szczegółowy tryb wydawania pozwoleń na
użytkowanie lub zgłaszania przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego
określą dla budownictwa powszechnego Przewodniczący Komitetu Budownictwa, a dla
budownictwa specjalnego - właściwi ministrowie.
2. Przepisy, o których
mowa w ust. 1, w zakresie budownictwa specjalnego wydawane są w porozumieniu z
Przewodniczącym Komitetu Budownictwa, a dla budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa - ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Rozdział 8.
O utrzymaniu obiektów
budowlanych.
Art. 70. 1. Właściciel lub
zarządca obiektu budowlanego obowiązany jest do użytkowania tego obiektu
zgodnie z przeznaczeniem oraz do utrzymania go w należytym stanie w celu
ochrony przed zniszczeniem.
2. W szczególności do
obowiązków właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego należy:
1) utrzymanie obiektu budowlanego w należytym
stanie technicznym, nie powodującym zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia
albo zmniejszenia jego trwałości, odpowiadającym wymaganiom bezpieczeństwa
pożarowego, terenowej obrony przeciwlotniczej, sanitarnym, ochrony wód,
estetyki, bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wymaganiom technicznym w
zakresie utrzymania i eksploatacji urządzeń technicznych związanych z obiektem
budowlanym, jak dźwigi, kotły, zbiorniki pod ciśnieniem itp.,
2) utrzymanie w stanie bezpiecznym i estetycznym
urządzeń terenowych związanych z obiektami budowlanymi, jak dojazdy, chodniki,
przejścia przez tereny przynależne do obiektu budowlanego itp.,
3) przeprowadzanie badania stanu technicznego
obiektu budowlanego oraz wykonywanie robót budowlanych niezbędnych do jego
utrzymania w należytym stanie - z zachowaniem obowiązujących przepisów,
4) wyposażenie obiektów budowlanych w urządzenia
i instalacje oraz ulepszanie i uzupełnianie istniejących urządzeń i instalacji
w granicach i na warunkach określonych przepisami, jak np. wykonanie instalacji
wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, elektrycznej, cieplnej, a także
podłączenia ich do sieci publicznych, wykonanie instalacji piorunochronnej
itp.,
5) dokonanie rozbiórki obiektu budowlanego w
przypadku uznania obiektu budowlanego za nie nadający się do wykończenia lub
budowy, a także w przypadku otrzymania nakazu rozbiórki.
Art. 71. 1. Użytkownicy
obiektów budowlanych obowiązani są do korzystania z tych obiektów zgodnie z ich
przeznaczeniem.
2. Zmiana sposobu
użytkowania obiektu budowlanego przez użytkownika, niezależnie od zgody
właściciela lub zarządcy tego obiektu, wymaga zgody właściwego organu
państwowego nadzoru budowlanego.
3. Przez zmianę sposobu
użytkowania należy rozumieć stworzenie tego rodzaju sytuacji w obiekcie budowlanym,
przy której następuje przeróbka na pomieszczenie na pobyt ludzi takich lokali,
które uprzednio miały inne przeznaczenie lub były budowane dla innego celu,
albo naruszenie warunków bezpieczeństwa pożarowego lub warunków
higieniczno-sanitarnych, albo zmiana obciążeń użytkowych bądź zmiana wyglądu
obiektu budowlanego.
Art. 72. Organy prezydiów rad
narodowych i Milicji Obywatelskiej obowiązane są niezwłocznie przekazywać
właściwemu organowi państwowego nadzoru budowlanego otrzymane od komitetów
blokowych wiadomości o nienależytym stanie technicznym obiektów budowlanych.
Rozdział 9.
O organach nadzoru
budowlanego.
Art. 73. 1. Naczelnymi
organami państwowego nadzoru budowlanego są:
1) dla budownictwa powszechnego - Komitet
Budownictwa,
2) dla budownictwa specjalnego - właściwi
ministrowie.
2. Terenowymi organami
państwowego nadzoru budowlanego są:
1) dla budownictwa powszechnego - właściwe do
spraw nadzoru budowlanego organy prezydiów powiatowych rad narodowych,
prezydiów miejskich rad narodowych w miastach stanowiących powiaty miejskie,
prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw oraz
prezydiów wojewódzkich rad narodowych i prezydiów rad narodowych miast
wyłączonych z województw,
2) dla budownictwa specjalnego - właściwe
organy, określone w przepisach szczególnych lub powołane przez Radę Ministrów.
3. Nadzór budowlany nad
budownictwem powszechnym na terenach kolejowych Komitet Budownictwa wykonuje w
porozumieniu z Ministrem Komunikacji, a terenowe organy nadzoru budowlanego
właściwe do spraw budownictwa powszechnego - w porozumieniu z podległymi
Ministrowi Komunikacji organami nadzoru nad budownictwem specjalnym kolejowym.
4. Rada Ministrów w
drodze rozporządzenia powoła w razie potrzeby terenowe organy państwowego
nadzoru budowlanego dla budownictwa specjalnego w tych resortach, w których
organy takie nie zostały powołane przepisami szczególnymi.
5. Rada Ministrów może w
drodze rozporządzenia przekazywać funkcje naczelnego organu państwowego nadzoru
budowlanego dla budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa Prezesowi Wyższego
Urzędu Górniczego, a funkcje terenowych organów państwowego nadzoru budowlanego
w tym zakresie - okręgowym urzędom górniczym.
Art. 74. 1. W sprawach
państwowego nadzoru budowlanego, o których mowa w niniejszej ustawie, działają
jako pierwsza instancja administracyjna właściwe do spraw państwowego nadzoru
budowlanego organy prezydiów powiatowych rad narodowych oraz prezydiów
miejskich rad narodowych w miastach stanowiących powiaty miejskie, z wyjątkiem
przypadków zastrzeżonych przepisami do zakresu działania innych organów
państwowego nadzoru budowlanego, wymienionych w art. 73.
2. W sprawach, o których
mowa w ust. 1, organom do spraw nadzoru budowlanego prezydiów dzielnicowych rad
narodowych w miastach wyłączonych z województw przysługują uprawnienia
właściwych do spraw nadzoru budowlanego organów prezydiów powiatowych rad
narodowych.
3. Powiatowa rada
narodowa za zgodą wojewódzkiej rady narodowej może przekazać gromadzkiej
(miejskiej, osiedla) radzie narodowej w odniesieniu do budownictwa powszechnego
niektóre sprawy państwowego nadzoru budowlanego przy równoczesnym przekazaniu
środków służących do wykonywania tych zadań, a mianowicie:
1) w stosunku do inwestorów państwowych,
spółdzielczych i społecznych - sprawy kontroli legalności oraz wstrzymywania
robót budowlanych i rozbiórkowych, prowadzonych bez wymaganego pozwolenia, a
także sprawy wynikające z art. 59 i 61, z tym że czynności i decyzję w tych
sprawach mogą również podejmować bezpośrednio właściwe do spraw państwowego
nadzoru budowlanego organy prezydiów powiatowych rad narodowych,
2) w stosunku do inwestorów prywatnych - sprawy
wynikające z art. 37 i 64 dotyczące przyjmowania zgłoszeń oraz sprawy
wynikające z art. 51, 58 ust. 1 pkt 1-4, 59 i 61.
Art. 75. Organy Technicznej
Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ochrony przeciwpożarowej,
ochrony zabytków oraz ochrony przyrody, przy wydawaniu decyzji mających wpływ
na stan techniczny będących w budowie lub istniejących obiektów budowlanych,
działają w porozumieniu z właściwym organem państwowego nadzoru budowlanego.
Art. 76. 1. Przepisy, o
których mowa w art. 5 ust. 1, w art. 8 ust. 2, w art. 9 i w art. 13 ust. 3, w
art. 17 ust. 3, w art. 22 ust. 2, w art. 26 ust. 1, w art. 30 ust. 5, w art. 37
ust. 6 i w art. 47 ust. 2, wydawane są przez Przewodniczącego Komitetu
Budownictwa w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i kierownikami urzędów
centralnych.
2. Prezes Rady Ministrów
może w drodze rozporządzenia określić szczegółowo zasady współdziałania
organów, o których mowa w art. 73 ust. 2 i art. 75.
Rozdział 10.
Przepisy karne.
Art. 77. Kto:
1) wykonuje działalność zawodową w zakresie
sporządzania prac projektowych w budownictwie bez pozwolenia przewidzianego w
niniejszej ustawie i w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art.
28 ust. 3 albo
2) posiadając pozwolenie na działalność zawodową
w zakresie sporządzania prac projektowych w budownictwie, przyjęty do
opracowania projekt przekazuje do sporządzenia innej osobie nie posiadającej
pozwolenia na taką działalność, albo
3) posiadając pozwolenie na działalność zawodową
w zakresie sporządzania prac projektowych w budownictwie lub zezwolenie na
dorywcze wykonanie projektów budowlanych, podpisuje jako autor projekty
wykonane przez inne osoby
- podlega karze aresztu do 3
miesięcy lub karze grzywny do 4.500 zł albo obu tym karom łącznie.
Art. 78. Kto:
1) nie stosuje się przy sporządzaniu projektów
lub prowadzeniu robót budowlanych albo rozbiórkowych do przepisów niniejszej
ustawy lub przepisów wydanych na jej podstawie albo
2) nie stosuje się do zarządzeń organów
państwowego nadzoru budowlanego, wydanych na podstawie niniejszej ustawy lub na
podstawie przepisów wydanych na jej podstawie, albo
3) uchyla się od udzielenia na żądanie organu
państwowego nadzoru budowlanego informacji i nie przedstawia w nakazanym
terminie dokumentów, albo
4) nie spełnia lub spełnia niedbale określony w
art. 70 obowiązek utrzymania obiektu budowlanego we właściwym stanie
technicznym, albo
5) nie wykonuje wydanego na podstawie niniejszej
ustawy nakazu opuszczenia obiektu budowlanego, albo przebywa w obiekcie
budowlanym, w stosunku do którego wydano zakaz przebywania ze względu na stan
zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, albo
6) użytkuje bądź oddaje do użytkowania obiekt
budowlany, na który nie zostało udzielone wymagane przepisami niniejszej ustawy
pozwolenie na użytkowanie, o czym sprawcy było wiadomo
- podlega karze aresztu do 3
miesięcy lub karze grzywny do 4.500 zł albo obu tym karom łącznie.
Art. 79. Kto udaremnia czynności
państwowych organów nadzoru budowlanego
- podlega karze aresztu do 6
miesięcy lub karze grzywny do 20.000 zł albo obu tym karom łącznie.
Art. 80. 1. Kto przystępuje
do budowy obiektu budowlanego bez wymaganego przepisami pozwolenia na budowę
bądź zgłoszenia albo niezgodnie z warunkami takiego pozwolenia lub zgłoszenia
- podlega karze aresztu do 1
roku lub karze grzywny do 50.000 zł albo obu tym karom łącznie.
2. Jeżeli wskutek czynu
określonego w ust. 1 zachodzi jedna z okoliczności wymienionych w art. 52 ust.
1, stwierdzona nakazem przymusowej rozbiórki
- wymierza się karę aresztu
nie mniejszą niż 1 miesiąc, a karę grzywny nie mniejszą niż 4.500 zł.
orzeczenia sądów
Art. 81. Jeżeli sprawca czynów
określonych w art. 77-80 posiada prawo wykonywania robót budowlanych i rozbiórkowych
lub prowadzenia działalności zawodowej w zakresie sporządzania projektów
budowlanych oraz wykonywania innych prac projektowych w budownictwie, można w
razie skazania na karę pozbawienia wolności orzec ponadto utratę prawa
wykonywania robót budowlanych i rozbiórkowych lub prowadzenia działalności
zawodowej w zakresie sporządzania projektów budowlanych oraz innych prac
projektowych w budownictwie - na czas nie przekraczający pięciu lat.
Art. 82. 1. Kto złośliwie
niszczy obiekt budowlany
- podlega karze aresztu lub
karze grzywny do 100.000 zł albo obu tym karom łącznie.
2. Kto przez niewłaściwe
użytkowanie niszczy obiekt budowlany
- podlega karze aresztu do
roku lub karze grzywny do 50.000 zł albo obu tym karom łącznie.
3. W przypadkach
mniejszej wagi sprawca czynu określonego w ust. 1 i 2
- podlega karze aresztu do
sześciu miesięcy lub karze grzywny do 20.000 zł albo obu tym karom łącznie.
Art. 83. 1. W urzędach i
instytucjach, przedsiębiorstwach i zakładach państwowych oraz w jednostkach
spółdzielczych i społecznych odpowiedzialność karną, określoną w art. 77-80 i
82, ponosi jako współsprawca osoba, która wydała decyzję powodującą
odpowiedzialność karną lub wbrew obowiązkom uchyliła się od wydania decyzji, co
spowodowało odpowiedzialność karną.
2. W przypadkach
określonych w ust. 1, a odnoszących się do czynów wymienionych w art. 77-79,
nie podlega karze osoba, która wykonała decyzję organu przełożonego albo
nadzorczego.
Art. 84. 1. Orzekanie w
sprawach wymienionych w art. 77-78 następuje w trybie przepisów o orzecznictwie
karno-administracyjnym.
2. Orzekanie w sprawach
wymienionych w art. 77-78, dotyczących budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa, należy do właściwych urzędów górniczych.
Rozdział 11.
Odpowiedzialność zawodowa.
Art. 85. Jeżeli na podstawie
art. 77-80 została prawomocnie skazana osoba posiadająca uprawnienia budowlane,
o których mowa w art. 17, właściwy naczelny organ państwowego nadzoru
budowlanego może zawiesić na okres do lat pięciu prawo wykonywania czynności
(funkcji), do których wymagane jest posiadanie uprawnień budowlanych - przy
czym może uzależnić przywrócenie prawa do wykonywania tych czynności od odbycia
dodatkowej praktyki lub od złożenia egzaminu (art. 21 ust. 3), jeżeli
wprowadzony został obowiązek składania egzaminów przez osoby ubiegające się o
uzyskanie uprawnień budowlanych.
Art. 86. 1. Niezależnie od
pociągnięcia do odpowiedzialności karnej na podstawie art. 77-80, właściwy
organ państwowego nadzoru budowlanego może udzielić upomnienia osobie
posiadającej uprawnienia budowlane, określone w art. 17, gdy osoba ta przy
wykonywaniu swoich obowiązków nie stosuje się do obowiązujących przepisów bądź
do zasad wiedzy technicznej.
2. W razie gdy pomimo
dwukrotnie udzielonych upomnień osoba, o której mowa w ust. 1, ponownie
dopuściła się naruszenia obowiązujących przepisów bądź zasad wiedzy
technicznej, albo gdyby wskutek takiego naruszenia, popełnionego chociażby po
raz pierwszy, zostało sprowadzone niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia, właściwy
naczelny organ państwowego nadzoru budowlanego na wniosek terenowego organu
państwowego nadzoru budowlanego może zawiesić na okres do lat 3 prawo
wykonywania czynności, do których wymagane jest posiadanie uprawnień
budowlanych - przy czym może uzależnić przywrócenie prawa do wykonywania tych
czynności od odbycia dodatkowej praktyki lub od złożenia egzaminu (art. 21 ust.
3), jeżeli wprowadzony został obowiązek składania egzaminu przez osoby
ubiegające się o uzyskanie uprawnień budowlanych.
3. Decyzje, o których
mowa w ust. 1 i 2, będą wydawane po zasięgnięciu opinii właściwych stowarzyszeń
społeczno-zawodowych lub wyższych szkół technicznych.
Rozdział 12.
Przepisy szczególne.
Art. 87. 1. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami może określić
w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki techniczne oraz zasady, zakres i tryb
stosowania odstępstw od ogólnie obowiązujących warunków technicznych
projektowania, budowy i utrzymania obiektów budowlanych w stosunku do:
1) budynków przemysłowych, budynków zakładów
energetycznych i wodnych oraz budynków zakładów służby zdrowia,
2) zabytkowych obiektów budowlanych nie
zaliczonych do budownictwa specjalnego,
3) budynków więzień i innych budynków służących
celom wymiaru sprawiedliwości,
4) budynków parterowych, również z mieszkalnym
poddaszem, budynków gospodarczych na wsi i innych drobnych obiektów
budowlanych,
5) tymczasowych obiektów budowlanych.
2. Właściwi ministrowie
w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa i Ministrem Kultury i
Sztuki mogą określić dodatkowe warunki techniczne oraz zasady, zakres i tryb
stosowania odstępstw od ogólnie obowiązujących warunków technicznych projektowania,
budowy i utrzymania obiektów budowlanych w stosunku do zabytkowych obiektów
budowlanych budownictwa specjalnego.
3. Przepisy, o których
mowa w ust. 2, w odniesieniu do budownictwa specjalnego w zakresie górnictwa
wydawane są ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego.
Rozdział 13.
Przepisy przejściowe i
końcowe.
Art. 88. Wojewódzkie rady
narodowe mogą w drodze uchwały zawieszać na okres do 31 grudnia 1965 r.
obowiązek sporządzania projektów budowlanych budynków parterowych, również z poddaszem
mieszkalnym, dla inwestorów prywatnych, wznoszonych na terenach, na których do
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy obowiązek taki nie został wprowadzony.
Art. 89. 1. Naczelne organy
państwowego nadzoru budowlanego mogą w razie potrzeby określić na okres do lat
5 od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zasady, zakres i tryb stosowania
odstępstw od obowiązku posiadania uprawnień budowlanych, o których mowa w art.
17 ust. 1, w odniesieniu do pracowników podległych organów państwowego nadzoru
budowlanego.
2. Przewodniczący
Komitetu Budownictwa w zakresie budownictwa powszechnego, a właściwi
ministrowie w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Budownictwa w zakresie
budownictwa specjalnego, mogą w razie potrzeby określić na okres do lat 5 od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zasady, zakres i tryb stosowania
odstępstw od obowiązku posiadania określonego rodzaju uprawnień budowlanych
przez osoby zatrudnione w organizacjach wykonawstwa budowlanego oraz w służbie
inwestycyjnej na stanowiskach związanych z wykonywaniem funkcji technicznych
kierownika budowy, kierownika robót, majstra budowlanego oraz inspektora
nadzoru inwestorskiego.
3. Odstępstwa, o których
mowa w ust. 2, mogą obejmować ponadto osoby zatrudnione w państwowych
jednostkach projektowania na stanowiskach związanych z wykonywaniem funkcji
projektanta w zakresie budownictwa specjalnego oraz na stanowiskach związanych
z wykonywaniem funkcji projektanta specjalności instalacji i urządzeń
sanitarnych oraz instalacji i urządzeń elektrycznych w zakresie budownictwa
powszechnego.
4. Przepisy, o których
mowa w ust. 2 i 3, w odniesieniu do budownictwa specjalnego w zakresie
górnictwa wydawane są ponadto w porozumieniu z Prezesem Wyższego Urzędu
Górniczego.
Art. 90. 1. Osoby, które
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały prawo kierowania
robotami budowlanymi lub nabyły prawo do kierowania robotami budowlanymi i
sporządzania projektów budowlanych tych robót, zachowują te prawa nadal w
dotychczasowym zakresie.
2. Osoby, które przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy nabyły prawo do kierowania robotami
budowlanymi lub do kierowania robotami budowlanymi i sporządzania projektów
budowlanych tych robót na podstawie art. 361-365 i 369-371 rozporządzenia
Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i
zabudowaniu osiedli (Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami),
zachowują te prawa nadal.
Art. 91. 1. Osoby, które
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały decyzję o dopuszczeniu
do egzaminu, przewidzianego w art. 361-364 rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i zabudowaniu
osiedli (Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami), mogą w
terminie do dnia 31 grudnia 1961 r. uzyskać uprawnienia budowlane wymienione w
art. 361-364 tego rozporządzenia, w trybie i na warunkach w nim określonych.
2. Osoby, które nabyły
prawo do kierowania robotami budowlanymi lub do kierowania robotami budowlanymi
i sporządzania projektów budowlanych tych robót w trybie przewidzianym w ust. 1
albo na podstawie art. 369 ust. 1 i art. 370 ust. 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia
10 marca 1938 r. o prawie budowlanym i zabudowie osiedli dla województwa
śląskiego (Dz. U. Śl. Nr 7, poz. 17) - zachowują te prawa nadal.
Art. 92. 1. Osoby, które
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały na podstawie art. 145
ust. 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 czerwca 1927 r. o
prawie przemysłowym (Dz. U. Nr 53, poz. 468 z późniejszymi zmianami) prawo do
samoistnego wykonywania rzemiosła wchodzącego w zakres robót budowlanych,
wyszczególnionych w art. 333 i 334 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z
dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli (Dz. U. z 1939
r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami), zachowują to prawo w
dotychczasowym zakresie.
2. Osoby, które przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały na podstawie przepisów ustawy
z dnia 1 lipca 1958 r. o zezwoleniach na wykonywanie przemysłu, rzemiosła,
handlu i niektórych usług przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej (Dz. U.
Nr 45, poz. 224) zezwolenie na wykonywanie robót budowlanych, określonych w
art. 333 i 334 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 1928
r. o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli
(Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami) zachowują to
prawo w dotychczasowym zakresie na okres ustalony w zezwoleniu.
Art. 93. Przepisy niniejszej
ustawy nie naruszają uprawnień:
1) urzędów górniczych, wynikających z dekretu z
dnia 21 października 1954 r. o urzędach górniczych (Dz. U. Nr 47, poz. 223 z
późniejszymi zmianami) oraz dekretu z dnia 6 maja 1953 r. Prawo górnicze (Dz.
U. z 1955 r. Nr 10, poz. 65 z późniejszymi zmianami),
2) organów gospodarki mieszkaniowej, wynikających
z ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o remontach i odbudowie oraz o wykańczaniu
budowy i nadbudowie budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 27, poz. 166),
3) organów technicznej inspekcji pracy,
wynikających z dekretu z dnia 10 listopada 1954 r. o przejęciu przez związki
zawodowe zadań w dziedzinie wykonywania ustaw o ochronie, bezpieczeństwie i
higienie pracy oraz sprawowania inspekcji pracy (Dz. U. z 1954 r. Nr 52, poz.
260 i z 1960 r. Nr 20, poz. 119).
Art. 94. W sprawach zamówień na
sporządzanie prac projektowych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 28
grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych
(Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7).
Art. 95. W ustawie z dnia 15
grudnia 1951 r. o orzecznictwie karno-administracyjnym (Dz. U. z 1959 r. Nr 15,
poz. 79 i Nr 69, poz. 434) w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) dodaje się na końcu
zdania wyrazy "a także w art. 77 i 78 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r.
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 7, poz. 46)".
Art. 96. 1. Tracą moc:
1) rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z
dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli (Dz. U. z 1939
r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami),
2) dekret z dnia 3 stycznia 1919 r. o
zatwierdzaniu projektów pomników ze stanowiska artystycznego (Dz. U. z 1919 r.
Nr 5, poz. 93 oraz z 1934 r. Nr 33, poz. 298 i Nr 110, poz. 976),
3) ustawa z dnia 15 lutego 1933 r. o kierowaniu
robotami budowlanymi i sporządzaniu projektów (planów) tych robót na obszarze
m. Gdyni (Dz. U. Nr 16, poz. 108).
2. Z dniem wejścia w
życie rozporządzenia Rady Ministrów przewidzianego w art. 28 ust. 3 tracą moc
przepisy ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o pozwoleniach na działalność zawodową w
zakresie projektowania w budownictwie (Dz. U. Nr 44, poz. 217).
3. Do czasu wydania
przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy pozostają w mocy
dotychczasowe przepisy.
Art. 97. Ustawa wchodzi w życie
po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.